INLOCUIRE CORECTA DISCURI SI PLACUTE FRANA

Parcurgand acest articol veti afla cateva lucruri interesante si importante de care trebuie tinut cont atunci cand inlocuim discurile de frana si implicit placutele.

Respectand pasii si recomandarile din acest material va asigurati ca eliminati orice cauza de ovalizare, uzura neuniforma sau zgomote la franare datorate montajului incorect sau omiterii unor operatiuni.

Exemplul din aceasta prezentare este sistemul de frana al unui Logan berlina echipat cu discuri pline, insa regulile sunt general valabile pentru majoritatea sistemelor de frana cu disc.

Pentru inceput consideram ca efectuati operatiunea in regim de mecanic amator si nu aveti la dispozitie un elevator. In acest caz asigurati masina cu frana de mana eventual si cu opritori la roata de pe diagonala fata de cea la care doriti sa lucrati. Slabiti suruburile rotii iar apoi pozitionati cricul. Recomandam un cric hidraulic eventual tip crocodil in favoarea cricului original al masinii. Folositi un butuc de lemn sau un reazem specializat in timpul lucrului, nu va bazati doar pe cric. Demontati roata si examinati sistemul de franare. Inlaturati cu o perie de sarma pamantul si rugina depuse pe suruburile care trebuiesc desfacute (suruburi culise, suruburi portetrieri, suruburi pozitionare disc frana). Actionati cu un spray degripant din timp pentru a permite penetrarea ruginii si deblocarea suruburilor.

sprijinire etrier-001Demontati etrierul si sprijiniti-l de bratul suspensiei sau folositi un carlig de sarma pentru suspendarea acestuia – NU lasati etrierul atarnat in conducta de frana.

placute vechi-001Demontati cu atentie portetrierul si suruburile care sustin discul de frana. Inlaturati si inlocuiti tablitele de culisare care se afla pe portetrier sau, daca setul de placute nu contine si aceste tablite, curatati temeinic cu o perie de sarma zona de contact cu placutele.

butuc ruginit-001Acordati atentie si curatarii butucului – zona de contact cu discul de frana. Orice urma de rugina in relief va cauza o asezare necorespunzatoare a discului de frana care duce la vibratii puternice la franare in pedala de frana si uzura neuniforma.

verificare planeitate butuc disc frana cu ceasul comparator-001Este recomandat sa verificati inainte de montarea discului planeitatea butucului. De la un soc mai puternic acesta se poate deforma iar simptomele pot fi interpretate eronat ca discuri ovalizate. Aceeasi verificare se face si pe suprafata discului. Daca abaterea este inafara valorilor admisibile discul se roteste cu 180° pe prinderea lui si se reia masuratoarea.Maxim 0.07mm bataie pe ceasul comparator!

Spray curatator frane pro TRWSe monteaza discul si suprafata acestuia se curata cu o carpa de bumbac si un spray curatator de frane. Acelasi spray curatator de frana se foloseste si dupa fiecare operatiune de periere pentru desprafuire.

Placute montate in portetrier Logan-001Stergeti culisele si aplicati pe ele unsoare speciala care nu ataca gulerele de cauciuc si care rezista la temperatura. Montati portetrierul si aplicati pasta ceramica pe zonele unde aluneca placutele de frana. Acordati atentie pentru a nu contamina cu unsoare si suprafata de frictiune a discului.

Pentru a favoriza demontarea usoara a prezoanelor si pentru a evita blocarea jantei pe gaura de centrare puteti aplica pe acestea pasta de cupru cu moderatie. La prima pana de cauciuc sau demontare a rotii va veti felicita pentru aceasta actiune, atunci cand suruburile si roata se vor demonta fara efort.

Montati roata si fixati cu mana suruburile; strangeti cat se poate si ulterior coborati masina pe sol. Strangeti suruburile cu o cheie dinamometrica setata la ~105 Nm.

Spor la treaba!

10 comentarii la „INLOCUIRE CORECTA DISCURI SI PLACUTE FRANA

      • Aceeasi problema o am si eu, deja s-au dus 2 seturi in mai putin de 2000 de km. Butucul a fost curatat in mod corespunzator, discul montat si strans in mod egal. Mai ramane sa verific paneitatea butucului. Ma gandesc ca daca ar fi butucul indoit , nu ar trebui sa imi vibreze volanul la viteze de 130-140 km/h ? . Ce altceva as mai putea sa verific?Multumesc

        • Ce inseamna s-au dus? Sunt uzate? Se subtiaza sub cota de siguranta sau se ovalizeaza?
          Pistonasele etrierilor lucreaza corect, culisele sunt curate si gresate? Cum s-a efectuat verificarea?

          • Adica imi vibreaza volanul cand pun frana de la 60 km/h in sus. Discurile arata perfect doar ca am impresia ca s-au ovalizat, acesta fiind al doilea set de discuri. Cand le-am demontat pe primul set cat si cel din urma nu am observar uzura inegala la placute.Initial am crezut ca a fost greseala mea ptr ca nu am curatat butucii bine si am insistat a doua oara. Daca merg cu viteza mica si apas frana pana la un anumit punct , simt cu atinge discul dupa care nu il mai atinge , semn clar ca s-au ovalizat. Ce alte verificari mai pot face?

  1. Bună ziua
    Am comandat de la dvs pasta textar ceratec. Este ok de aplicat pt zona de culisare a plăcuțelor de frana?
    Iar pt culise am achiziționat vaselina trw pt garnituri. E ok?
    Mulțumesc mult

    • Pasta Ceratec se foloseste pentru:

      -culise de etrier, zone de contact etrier-placuta, portetrieri (zona de contact cu placuta), mecanismele franelor cu tambure, ghidajele trapelor de pe plafoanele autoturismelor, compresoare, lanturi sau borne de baterii, angrenajele mecanismelor de stergator, angrenajele actuatoarelor etc;

      Pentru zonele de culisare este recomandat sa folositi pasta ceramica sau pasta de cupru.

      Unsoarea TRW se poate folosi pentru gresarea la montaj a garniturilor de frana, protectiilor de praf din cauciuc, burdufelor de culisa sau pentru garniturile pistonaselor de la saboti;

      Pentru cablurile de frana de mana si elementele de transmisie ale acesteia, sistemul de reglare al franei, culise si bolturi de ghidare, mansete de protectie contra prafului;

      Toate descrierile plus alte informatii se gasesc accesand produsele pe site-ul http://www.daciashop.ro

  2. Buna ziua. Am cumparat masina de curand. Un Logan 1.6 8V 2009 cu 69000km in bord. De curand, la fiecare franare a inceput sa franeze inadecvat. Adica, cand pun frana masina franeaza in suturi. Placutele sunt la jumatate, discurile arata bine. Unii zic ca ar fi pistonasul din etrier si trebuie cumparat cu kit de repartie etrier, altii zic sa schimb discul si placutele. Care credeti ca ar putea problema? Multumesc.

    • Cu masina pe elevator se verifica „bataia” discurilor cu ceasul comparator. Peste valoarea admisa discurile si placutele se inlocuiesc. Inainte de montajul noilor discuri se verifica si fuzeta cu ceasul comparator.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.