Mocanita de pe Valea Vaserului

 

Scriem acest articol pentru ca suntem pasionati de lucrurile tehnice, iar mocanita de pe Valea Vaserului reprezinta o bogatie din punct de vedere tehnic cat si cultural. Mentinerea in functiune a acestei cai ferate forestiere cu ecartament mic (760mm) este o reusita extraordinara a unor oameni pasionati si dornici de a face ceva diferit in Romania, de a dovedi ca se poate daca iti doresti cu adevarat.

Devenita un simbol pentru acest gen de cale ferata din Romania si reusind de la an la an sa atraga din ce in ce mai multi turisti romani cat si straini, mocanita din Valea Vaserului este inca functionala si datorita strainilor si fundatiei Wassertalbahn. Cu ajutorul acesteia s-au repus în funcţiune locomotive care fuseseră retrase din funcţiune, s-au procurat noi vagoane de persoane şi s-au restaurat depoul şi cladirea istorică a gării.

In perioada in care in Romania se inchid trasee de cai ferate comerciale din cauza proastei gestionari, a incompetentei si a coruptiei din domeniul transportului feroviar, o mana de oameni reusesc sa mentina in functiune ultima cale ferata forestiera activa pe care circula locomotive cu abur. Acest lucru inseamna ca pe langa problemele uzuale de care se loveste orice intreprinzator care doreste sa isi desfasoare activitatea in Romania, cei care desfasoara aceasta activitate reusesc sa depaseasca provocari tehnice de a mentine in exploatare locomotive cu abur si o infrastructura speciala pentru acest tip de locomotive si vagoane reusesc sa ofere si confort cat si alte atractii pentru turistii care vin sa faca o excursie cu acest tren minunat. O alta provocare este sa gasesti oameni priceputi care sa cunoasca aceste locomotive, sa le conduca, sa execute mentenanta si sa fabrice piese necesare mentinerii in functiune a acestor bijuterii.

Pe parcursul unei excursii uzuale ~ 43km (dus -intors) aveti ocazia sa admirati o vale de o salbaticie fermecatoare, de-a lungul raului Vaser. Veti strabate o zona impadurita enorma, fara alte drumuri de acces sau asezari omenesti si veti putea admira salbaticia locului. Aerul curat si racoarea padurii vor fi cel mai bine percepute din vagoanele deschise. Intr-o zi calduroasa aceasta excursie este o binecuvantare.

Pentru ca locomotivele cu abur sa poata fi exploatate pentru activitatea turistica cat mai mult timp, trenurile de productie folosesc predominant locomotive diesel, si acestea fiind niste masinarii interesante de observat pentru orice pasionat de tehnica si mecanica.

Pe langa experienta inedita de a circula intr-un tren tras de o locomotiva cu abur, pe traseu veti putea servi produse de patiserie, cafea, sucuri, iar la statia finala veti fi serviti cu o masa calda si va veti delecta cu muzica si dansuri specifice zonei Maramures.

Personalul tanar este foarte amabil, iar mecanicii si personalul de la intretinere abia asteapta sa fie provocati sa va vorbeasca despre locomotivele pe care le exploateaza si ingrijesc cu multa placere si pricepere.

Spre bucuria numerosilor vizitatori, traditia de la Viseul de Sus isi continua drumul. Din mai pana in octombrie, circula regulat trenuri cu aburi pentru turisti pana la statia Paltin si inapoi. Informatiile exacte despre mersul trenurilor sau trenuri-charter le gasiti pe www.cffviseu.com

 

Masinile NU se repara pe Facebook

Spre deosebire de titlurile spectaculoase care nu au legatura cu articolele in sine scopul lor fiind de „clicklbait” in acest articol noi chiar asta vrem sa spunem: „Nu va mai reparati masinile pe Facebook!”

La ce ne referim mai precis – la intrebarile adresate pe grupurile de Facebook referitoare la diverse probleme pe care masina ta le are. In primul rand trebuie sa fii constient de faptul ca cel care se pricepe intradevar nu va sta niciodata sa iti dea sfaturi pe Facebook iar daca din asta traieste (diagnoza, mecanica, electrica/electronica auto) poti fii convins ca nu isi va afecta propria sursa de venit dand sfaturi. Asta in primul rand, in al doilea rand chiar daca ar vrea sa faca asta, in mod cert tu nu ii poti furniza toate datele de care are nevoie pentru o diagnoza corecta.

Spre exemplu sunt intrebari de genul: „Colegii am si eu o problema cu injectorul 3 la diesel ce e mai bine sa-l schimb sau sa-l curat, sa-l repar?” Evident prin „schimbat” majoritatea inteleg cumpararea unui injector SH. Iar raspunsurile si sfaturile nu intarzie sa apara: „Parerea mea e sa iei alt injector din dezmembrari”, „Stiu eu un baiat in …..care le repara, are si tester”, „Schimba duzele (scris diuzele) si nu mai ai probleme eu asa am facut si a mers” si lista poate continua.

Sa va explic pe scurt cum sta treaba – lucrurile nu sunt asa simple precum par, sau sunt simple pentru cel care intelege si se pricepe. In primul rand orice injector montat si demontat chiar si nou nu va mai avea aceeasi caracteristica, adica acel cod trecut pe injector va trebui generat din nou pe un stand specializat. Codul ajuta sistemul de injectie sa functioneze ca un tot unitar si sa reuseasca sa dozeze injectia pentru o functionare corecta a motorului. Un injector SH care poate fi mai prost ca cel pe care doresti sa il schimbi va avea in mod cert alta caracteristica fata de ce ai tu stocat in ECU masinii, asta inseamna ca si atunci cand acesta ar functiona corect ar trebui rescris in calculatorul masinii. „Baiatu” care cumpara supape de retur si le inlocuieste in injectoare si are si tester, daca face asta la el acasa in mod sigur nu are stand de testare, deci degeaba sa zicem ca are posibilitatea sa scrie codul pentru caracteristica injectorului cu testerul; te poate ajuta strict in cazul in care iti monteaza un injector nou, lucru de care toata lumea fuge ca „e scump”.

Problemele injectoarelor de motoare diesel CR nu dispar din curatare fie cu ultrasunete sau alte solutii, de cele mai multe ori fiind vorba de uzuri interne, iar uzura nu se repara prin curatare.

Duzele de injectoare NU sunt acelasi lucru cu supapele de retur.

Exista repere care la prima vedere arata la fel insa difera constructiv la detalii care uneori nu pot fi sesizate cu ochiul liber. In general diferente intre aceleasi motoare cu norme Euro diferite.

Piesele pe care le gasiti la preturi mici pe internet, vandute la negru, sunt de cele mai multe ori piese noi, originale insa sunt rebut. Asta inseamna ca sunt produse care nu corespund condițiilor calitative stabilite prin standarde, norme interne, contracte etc. și care nu pot fi utilizate direct în scopul pentru care au fost realizate, reprezentând o pierdere economică. Aceste produse in general se recicleaza in fabrici insa o parte dintre ele ajung sa fie vandute pe piata neagra, fiind greu identificabile ca rebut fara SDV-uri specializate. Practic dati bani pe niste piese neconforme dimensional sau cu probleme de material, tratamente termice etc. Putem detalia si mai mult subiectul insa cred ca ideea de baza s-a inteles si nu vrem sa va plictisim.

Referitor la alte probleme si zgomote aparute – este foarte greu sa primiti un raspuns corect, din contra puteti merge catre rezolvari eronate ale problemelor cheltuind resurse si pierzand timp degeaba.

Nu trebuie sa ne mai mire faptul ca nu se mai gasesc oameni calificati care sa ne rezolve problemele, care stiu intradevar meserie, care sunt la zi cu informatiile si care au sculele si dispozitivele necesare pentru diagnostic corect. Piata se umple de produse ieftine aparent similare produselor originale, iar comerciantii corecti si piesele premium dispar.

Decizia este in final a voastra referitor la calea aleasa.

Nepasare, incompetenta sau interese personale?

Zapada din ultimii ani se lasa asteptata, iar temperaturile ridicate si cantitatile reduse de precipitatii pun probleme iubitorilor sporturilor de iarna, insa exista zone in Romania de o frumusete aparte unde inca se poate merge la ski, unde gasim zapada si oameni primitori.

Unul dintre aceste locuri este domeniul schiabil Transalpina. Aici statul a investit intr-o instalatie moderna de telegondola cu statie mediana, un teleski si a construit partial o parcare etajata la baza partiei. Odata cu schimbarea guvernului de la aceea vreme prin 2012 proiectul a fost blocat si investitiile oprite – tipic pentru numeroase astfel de proiecte.

Locatia este extraordinara si chiar asa cu santierul de la baza si parcarea neterminata mii de turisti vin an de an la cele cateva pensiuni din zona. Se vine doar pentru ski, in zona nu poti face altceva, nici macar plimbari deoarece zona este greu accesibila iar plimbarea pe soseaua care o strabate nu este tocmai sigura. Iarna 2017-2018 a fost insa marcata de inca o „performanta” pentru autoritatile din zona – o licitatie pentru concesionarea domeniului facuta in sezon si conditii imposibile au facut ca sa nu existe nici o oferta depusa. Doar eforturile celor cu mici afaceri in zona si mediatizarea pe facebook au facut ca in urma presiunilor facute asupra autoritatilor sa se ajunga totusi la o intelegere cu fostul administrator de anul trecut si intr-un tarziu spre sfarsitul lunii ianuarie sa se poata schia in aceasta zona.

Raul insa a fost facut si problemele exista, deoarece multi turisti si-au anulat rezervarile facute din timp, iar proprietarii de pensiuni au avut pierderi in acest sens. Pe partie locatiile care ofereau turistilor gustari si bauturi calde nu mai exista deoarece pentru autorizare este nevoie de o perioada lunga specifica birocratiei romanesti iar patronii nu au avut cum sa intreprinda din timp actiuni in scopul autorizarii deoarece sansele ca locatia sa se deschida au fost foarte mici. Cu toate acestea exista o locatie aprovizionata care asteapta autorizarea si fiscalizarea caselor de marcat pentru a incepe activitatea comerciala insa acest lucru inca nu se intampla si chiar daca locatia a functionat legal si in anii trecuti, acum tot ce pot sa faca patronii este sa astepte.

In tot acest timp turistii care vin sa schieze la Obarsia Lotrului nu au de unde sa cumpere o apa, un ceai sau un vin fiert, iar statul are doar de pierdut in aceasta situatie.

Este foarte trist sa vedem cum proiecte importante care si-au dovedit sustenabilitatea sunt lasate balta sau blocate din cauza unor interese, iar statul continua sa faca diverse investitii proaste, cheltuind enorm pe proiecte fara valoare si reuseste sa puna bete-n roate investitorilor si patronilor dornici sa dezvolte anumite zone si sa puna pe harta locatii frumoase pentru turisti.

Pe aceasta tema s-au facut si numeroase reportaje insa momentan situatia este aceeasi:

http://stirileprotv.ro/partii-de-milioane/peisaj-dezolant-in-mijlocul-tarii-statiune-abandonata-in-ruina-munti-obtinuti-ilegal-echipamente-scumpe-si-nefolosite.html

http://stirileprotv.ro/stiri/travel/raiul-schiorilor-din-romania-are-peisaje-ca-in-austria-sau-franta-problemele-de-care-se-lovesc-turistii-cand-ajung-aici.html

NU pacaliti centura de siguranta!

Sunt nenumarate articole si studii pe tema centurilor de siguranta, iar obligativitatea purtarii acesteia se datoreaza faptului ca este recunoscut faptul ca aceasta ne poate salva din multe situatii si ne poate feri de raniri mai grave.

Multi dintre noi suntem deranjati de avertizarile acustice sau vizuale declansate de unele autoturisme in momentul rularii fara centura de siguranta cuplata si incercam sa scapam din aceasta situatie facand greseli care ne pot fi fatale.

  1. Cuplam centura prin spatele scaunului – este clar ca protectia este 0 in acest caz, iar in cazul cand se declanseaza si airbag-urile putem fi surprinsi intr-o pozitie incorecta fara centura, acestea putand sa ne faca mai mult rau decat bine;
  2. Centura este cuplata prin fata scaunului iar cand ne urcam in masina ridicam doar partea superioara a centurii si o plasam pe piept – gresit! Centura in 3 puncte a fost o inovatie care a sporit gradul de protectie. Purtand centura in acest fel este ca si cum ne-am intoarce in timp si am renunta la protectia superioara oferita de centura in 3 puncte;
  3. Folosim o limba metalica pentru pacalirea senzorului de centura – la fel ca si in cazul montarii acesteia prin spatele scaunului protectia este 0. In cazul unui accident, fie el si minor putem suferi leziuni serioase chiar daca ne aflam intr-o masina cu multe stele NCAP. Legile fizicii sunt aceleasi si in aceste masini.
  4. Cazul pe care il vom detalia mai amanuntit este folosirea unor dispozitive care se introduc in locasul de fixare al centurii, anuleaza senzorul de purtare al acesteia si ne ofera posibilitatea sa cuplam centura masinii in acest dispozitiv. Sunt soferi care prefera acest dispozitiv si isi pun centura doar cand considera ei. Problema majora cu aceste dispozitive este ca ele nu au nici o omologare si nu sunt supuse vreunui test de rezistenta. Practic este un mecanism ieftin plasat intr-o carcasa dintr-un plastic ordinar. Vandute pe sume modeste de comercianti ambulanti pe la semafoare, acestea par la prima vedere solutia ideala, insa ascund un adevar dureros – in cazul unui accident mai serios acestea se pot rupe fara prea mare efort iar centura masinii nu isi va face treaba. Am demontat pentru dvs. un astfel de dispozitiv iar pozele vorbesc de la sine. Constructia foarte ieftina si lipsa mecanismului de blocare a zavorului cand centura este tensionata fac ca aceste dispozitive sa fie foarte periculoase.

Speram ca v-am facut sa intelegeti de ce este importanta purtarea corecta a centurii de siguranta, insa decizia va apartine.

De ce lichid de parbriz SONAX?

Nu ne plac povestile cu cea mai noua tehnologie, cele mai bune ingrediente sau cine stie ce povesti cu molecule inteligente. Noi spunem lucrurilor pe nume si in urma folosirii de-a lungul anilor a zeci de marci de lichide de parbriz in toate conditiile posibile, referitor la produsele pentru iarna putem afirma urmatoarele despre marca Sonax:

-produsele lor rezista la temperatura marcata pe ambalaj in concentratia recomandata. Nu numai ca nu ingheata insa ofera si o curatare buna pentru parbrizul murdar si nu ingheata ulterior trecerii lamelor de stergator lucru care duce la un consum mai redus de lichid;

-nu formeaza depuneri care sa afecteze duzele, pompele de lichid sau mecanismele de spalare ale celor mai moderne faruri, lucru certificat oficial inclusiv de producatori consacrati al acestor sisteme cum ar fi Hella; lichidele concentrate se pot mixa cu apa de la robinet indiferent de duritate;

-nu provoaca matuirea sau craparea superficiala a blocurilor optice si nici nu lasa reziduuri; nu ataca vopseaua sau plasticele;

-contin glicerina special pentru a preveni zgomotul provocat de lamele de stergator durificate de la frig; folosite periodic aceste lichide previn imbatranirea prematura a lamelor noi de stergator;

-nu spumeaza excesiv fiind perfecte pentru duzele de parbriz tip perdea;

-aroma este placuta;

-pretul nu este mare pentru calitatea oferita raportat la lichidele uzuale;

Daca pe noi totusi nu ne credeti puteti studia testele independente efectuate de reviste prestigioase din domeniul auto in Germania unde se fac teste serioase si concludente si unde Sonax ocupa primele locuri la performante.

Intinzatoare, role, curele sau kit-uri complete

Sistemul de antrenare a accesoriilor la motoarele Dacia este compus din urmatoarele elemente supuse uzurii: curele, role, intinzatoare, suruburi fixare si fulii.

Producatorul recomanda pentru siguranta inlocuirea completa a kit-ului de distributie compus din intinzator, rola si curea, insa de multe ori uzura elementelor componente variaza si poate fi nevoie doar de inlocuirea curelei sau a curelei si a rolelor.

In acest sens pe www.daciashop.ro gasiti o oferta variata de kit-uri complete Dacia/Renault cat si variante alternative de seturi compuse din role si curea, role separate sau doar curele. Produsele comercializate au fost testate de noi si au ramas in oferta doar produsele care va ofera fiabilitate si performanta pe durata exploatarii.

Pentru clientii pretentiosi oferim si variante de role metalice (in loc de plastic varianta OE) echipate cu rulmenti NSK sau SKF. Aceste kit-uri inlocuiesc rolele clasice si ofera o fiabilitate crescuta fara modificarea in timp al diametrului nominal al rolei cum se intampla in cazul celor de plastic.

Pentru oferte personalizate pe seria de caroserie va invitam sa formulati o cerere pe email: tehnic@daciashop.ro

 

Tampoane/suporti motor

Stiati ca la Dacia Logan, Sandero sau Duster exista mai multe tipuri de tampoane (suporti) pentru motor cu parametrii difereti si aspect exterior identic? Ei bine daca nu stiati va spunem noi – sunt mai multe modele, fiecare adaptate motorizarii. Cu toate acestea exista comercianti care din nepricepere sau pur si simplu din dorinta de a tine in stoc un singur cod de repere, comercializeaza pentru toata gama acelasi cod de suport. Acest lucru nu este corect iar identificarea exacta se face pe baza seriei de caroserie.

La DaciaShop noi tinem cont de aceste detalii si va putem oferta cei 3 suporti (stanga, dreapta si antibalans) exact pentru masina dvs. pentru a va putea bucura de o amortizare corecta si un confort ridicat in exploatarea masinii dvs. Dacia.

Pentru oferte corecte pe baza seriei de caroserie (VIN) solicitati oferta pe:

tehnic@daciashop.ro

GLOBAL NCAP DACIA DUSTER

Testele Global Ncap pentru versiunea de baza Dacia Duster fabricata si comercializata in India au umplut in ultima vreme mass-media. Citind doar titlurile aflam ca Dusterul sta foarte prost la capitolul siguranta la impact si unele publicatii folosesc chiar termenul „dezastruos”. Dupa ce auzim de multe ori de 5 stele pentru siguranta la modele de top din Europa, acum aflam ca Dusterul a primit 0 stele pentru siguranta ocupantilor. Pe unii asta ii pune pe ganduri, iar strategia nu stiu daca este a publicatiilor pentru a creea vizualizari sau este o manipulare dictata de la alt nivel pentru a mai tempera avantul vanzarilor acestui model.

Incerc sa va explic in urmatoarele randuri cum sta treaba cu aceste teste. In primul rand este vorba de Renault Duster, o masina fabricata in India, pentru India. Asta inseamna alte dotari, inclusiv versiune neechipata cu Airbag-uri, sau Airbag-uri cu o alta constructie. Nu comentam strategia Renault sau piata din India, unde cererea este de masini foarte ieftine, iar abordarea producatorilor este cu totul alta si datorita legislatiei mai permisive din aceea regiune.

Ca sa ne convingem si sa ne formam o parere exacta despre aceste teste, sa intelegem cum sunt realizate si modul in care masinile testate obtin punctaj si implicit stele trebuie sa vizitam site-ul companiei care realizeaza aceste teste: http://www.globalncap.org

Tot aici putem face si o comparatie intre masini testate cu aceleasi dotari minime – veti observa ca masinile fara airbag-uri obtin 0 stele si in lista nu exista doar Tata, Mahindra sau Datsun, gasim VW Polo, Suzuki sau Ford si aflam ca si aceste masini in varianta fara airbag au obtinut tot 0 stele. Deasemenea adaugand un airbag sau doua punctajul creste la 3 sau 4 stele inclusiv pentru Duster.

Ceea ce trebuie sa retinem pentru a nu putea fi manipulati este in primul rand ca la noi in tara Dacia Duster vine cu 4 airbag-uri in dotarea standard, cat si cu sisteme ABS si ESP de siguranta activa. Masina este fabricata in Romania si este omologata conform reglementarilor mult mai stricte din UE .

Comparatiile cu masini secound hand nu isi au rostul si putem aduce multe argumente in acest sens celor care au umplut cu comentarii internetul vis a vis de acest rezultat afirmand ca este mult mai ok sa achizitionezi o masina la mana a doua fata de un Duster nou. Tinem doar sa le reamintim ca o masina la mana a doua poate prezenta defecte ale sistemelor de siguranta si ineficienta acestora atunci cand aceasta are o vechime mai mare de 10 ani; nu mai vorbim de martori de eroare anulati pentru sistemele de siguranta sau planse de bord modificate estetic pentru a nu se observa airbag-urile declansate intr-un eveniment anterior cat si reparatii asupra caroseriei care nu prezinta aceeasi rezistenta la impact fata de o structura a unui vehicul nou.

Masinile noi….

Mi-e dor de o masina simpla, o masina fiabila la care producatorul sa iti scrie in cartea tehnica cum sa rezolvi anumite probleme, cum sa schimbi un bec, care sa fie presiunea in anvelope si cum sa muti periodic rotile intre ele ca sa se uzeze uniform. Imi doresc o masina la care in manualul de utilizare sa iti arate ca poti sufla cu aer comprimat filtrul de aer ca sa il desprafuiesti pana la inlocuire sau sa iti spuna pe capacul de la cutia cu sigurante ce face fiecare, nu sa imi recomande sa ma adresez unui service autorizat.

Mi-e dor de o masina cu faruri de sticla rezistente care nu se matuiesc in cativa ani, de vopsea rezistenta pe care nu raman urme daca intra in contact usor cu o mingie de fotbal sau de tabla adevarata care nu se indoaie cand te sprijini un pic pe masina sau o impingi iarna in zapada.

Masinile actuale se bat in emisii cat mai mici de CO2 cel putin pe hartie si pe consum mic de combustibil, insa tehnologia implicata pentru a ajunge la aceste rezultate complica motoarele iar multe elemente lucreaza la limita si pana sa ajunga la o maturitate constructiva, sa treaca ceva generatii in care sa fie testate in viata serie, unele sisteme sunt depasite si inlocuite de alte „inovatii”. Ajungem astfel sa cumparam masini mai „ecologice” care insa au costuri mari de intretinere si rezista mai putini ani; nu mai exista modele accesibile, toti producatorii isi mentin preturile ridicate pentru a putea sustine cercetarea si dezvoltarea a noi modele pe perioade scurte de timp. Mi-e dor de masina aia care sa fie fiabila prin simplitate, la care sa poti lucra si sa fie gandita si pentru service nu sa aiba solutii constructive facuta sa te puna in impas si sa fii nevoit sa mergi strict la atelierul specializat cu SDV-ul specializat chiar si pentru operatiuni banale.

Ce imi mai doresc de la o masina ar fi sa am posibilitatea sa aleg un motor mai puternic dar sa nu vina neaparat la pachet obligatoriu cu alte dotari pentru care nu am bani, sa pot sa aleg cea mai chiala echipare cu motorul cel mai puternic.

Din pacate in ziua de azi suntem indemnati sa ne ducem cat mai des masinile la „Rabla” si sa cumparam „plastice” noi pe multi bani in care sa mai investim si in intretinere sume considerabile sub paravanul ecologiei, in timp ce statul nu este in stare sa rezolve problema gropilor de gunoi, a padurilor care dispar intr-un ritm ametitor si a infrastructurii proaste sau inexistente.

Despre iarna din nou

Prima zapada serioasa a fost anuntata de catre meteorologi si avem un cod portocaliu de viscol puternic. Parca vad stirile de maine: „Urgia alba”, „Natura s-a dezlantuit”, „Iarna crancena”. Imaginile cu masini blocate in nameti, soferi nervosi care le imping si politisti care abia mai fac fata din cauza gerului vor fi la ordinea zilei.

La televizor ne uitam ca la spectacol la aceste stiri insa multi dintre noi nu realizeaza cum e sa ramai blocat pe un drum in mijlocul campului si sa constati ca masina usor usor se acopera cu zapada si nu mai poti inainta in nici o directie. Cu toate stirile prezentate la televizor in fiecare an zeci de soferi risca si pornesc la drum in deplasari care nu reprezinta o urgenta pentru ei sau pleaca nepregatiti. Pe o astfel de atentionare nu plecam la munte pentru un weekend ca o sa ninga si o sa fie frumos, nu mergem la socrii ca avem de luat niste vin sau nu ne ducem la Constanta sa vedem spectacolul iernii la malul marii.

Presupunem ca deplasarea este totusi o urgenta si trebuie sa plecam la drum. In general plecarea se face pe o vreme care incepe cu o ploaie/lapovita si cu un pic de vant, iar unii se gandesc ca nu e mare lucru. Pe drum insa lucrurile se schimba, lapovita se transforma in ninsoare, vantul se inteteste si masinile incep sa circule mai incet. Stratul de zapada depus pe carosabil ia prin surprindere un camionagiu mai neexperimentat sau nepregatit si un TIR se pune de-a latul pe sosea blocand drumul. Incep si se formeaza cozi iar codul portocaliu isi spune cuvantul.

Nu va asteptati la minuni din partea autoritatilor – drumurile sunt aglomerate oricum, utilajele de deszapezire sunt si ele prinse in trafic si se deplaseaza cum pot. De cele mai multe ori sunt camioane mai vechi adaptate pentru deszapezire nu construite special in acest sens iar eficienta lor nu este prea ridicata in conditii grele. Pe de alta parte oricat de performante ar fi pe viscol, in camp zapada este adusa inapoi pe carosabil de vantul puternic.

Ce putem face noi ca soferi responsabili in loc sa criticam autoritatile? Noi va recomandam cateva lucruri si asteptam sugestii si comentarii din partea voastra:

  • ne gandim bine daca deplasarea este neaparat necesara in aceste conditii si nu suporta amanare;
  • nu plecam la drum cu gravide, copii mici sau batrani daca nu este strict necesar;
  • ne uitam pe o harta si ne stabilim un traseu pe un drum care trece prin zone populate si unde nu riscam sa ramanem izolati – nu este vina autoritatilor ca alegem un drum de categorie inferioara cu zone greu accesibile pe timp de iarna si nu trebuie sa ne asteptam la o interventie rapida cand ramanem blocati in aceste zone.
  • ne informam inainte de plecare pe siteul Politiei Romane la categoria „Info Trafic” . Aici avem informatii actualizate frecvent despre starea drumurilor;
  • verificam masina care trebuie sa fie echipata cu anvelope de iarna (cu all season nu faci nimic in zapada mare si gheata), verificam nivelul si calitatea lichidului antigel, completam si ne asiguram ca avem lichid de parbriz de iarna care sa reziste la temperaturi mai scazute fata de cele anuntate, facem plinul cu combustibil si este bine sa avem in masina o lopata (pliabila macar), o perie de zapada, un saculet cu nisip si un set de lanturi pentru roti pe care sa stim sa il montam nu sa descoperim cum se face in mijlocul viscolului. Sistemul de lumini si stergatoarele trebuie sa functioneze perfect in aceste conditii – nu strica o verificare suplimentara.
  • nu va amagiti ca o masina 4×4 face fata oricarei provocari – si aceasta poate ramane suspendata pe o troiana de zapada sau poate fi blocata pe sosea din cauza altor vehicule care nu se mai pot deplasa; nu odata am vazut soferi mandrii de „bestiile” lor cu tractiune integrala care au ramas impotmoliti si au blocat sau ingreunat traficul;
  • hainele groase, o provizie de apa de baut si ceva provizii de hrana trebuie sa existe in masina;
  • circulam cu faza de intalnire aprinsa si la nevoie aprindem si luminile de ceata si adaptam viteza la conditiile de drum – reducem viteza incat sa putem opri eficient pentru evitarea oricarui pericol si mentinem o distanta de siguranta mai mare fata de vehiculul care circula in fata noastra;
  • in localitati parcam in asa fel incat sa favorizam deszapezirea si sa nu incurcam utilajele sau vehiculele de urgenta care trebuie sa aiba acces inclusiv pe stradutele mici;

 

Va reamintim ca NU trebuie sa abuzam de serviciul 112 pentru a anunta ca drumul este inzapezit sau ca este aglomerat. Aceste lucruri le putem anunta direct la politie sau la administratorul drumului.  Pentru a afla care sunt situatiile in care apelam 112 click aici!

Va dorim drum bun!