Intinzatoare, role, curele sau kit-uri complete

Sistemul de antrenare a accesoriilor la motoarele Dacia este compus din urmatoarele elemente supuse uzurii: curele, role, intinzatoare, suruburi fixare si fulii.

Producatorul recomanda pentru siguranta inlocuirea completa a kit-ului de distributie compus din intinzator, rola si curea, insa de multe ori uzura elementelor componente variaza si poate fi nevoie doar de inlocuirea curelei sau a curelei si a rolelor.

In acest sens pe www.daciashop.ro gasiti o oferta variata de kit-uri complete Dacia/Renault cat si variante alternative de seturi compuse din role si curea, role separate sau doar curele. Produsele comercializate au fost testate de noi si au ramas in oferta doar produsele care va ofera fiabilitate si performanta pe durata exploatarii.

Pentru clientii pretentiosi oferim si variante de role metalice (in loc de plastic varianta OE) echipate cu rulmenti NSK sau SKF. Aceste kit-uri inlocuiesc rolele clasice si ofera o fiabilitate crescuta fara modificarea in timp al diametrului nominal al rolei cum se intampla in cazul celor de plastic.

Pentru oferte personalizate pe seria de caroserie va invitam sa formulati o cerere pe email: tehnic@daciashop.ro

 

Tampoane/suporti motor

Stiati ca la Dacia Logan, Sandero sau Duster exista mai multe tipuri de tampoane (suporti) pentru motor cu parametrii difereti si aspect exterior identic? Ei bine daca nu stiati va spunem noi – sunt mai multe modele, fiecare adaptate motorizarii. Cu toate acestea exista comercianti care din nepricepere sau pur si simplu din dorinta de a tine in stoc un singur cod de repere, comercializeaza pentru toata gama acelasi cod de suport. Acest lucru nu este corect iar identificarea exacta se face pe baza seriei de caroserie.

La DaciaShop noi tinem cont de aceste detalii si va putem oferta cei 3 suporti (stanga, dreapta si antibalans) exact pentru masina dvs. pentru a va putea bucura de o amortizare corecta si un confort ridicat in exploatarea masinii dvs. Dacia.

Pentru oferte corecte pe baza seriei de caroserie (VIN) solicitati oferta pe:

tehnic@daciashop.ro

GLOBAL NCAP DACIA DUSTER

Testele Global Ncap pentru versiunea de baza Dacia Duster fabricata si comercializata in India au umplut in ultima vreme mass-media. Citind doar titlurile aflam ca Dusterul sta foarte prost la capitolul siguranta la impact si unele publicatii folosesc chiar termenul „dezastruos”. Dupa ce auzim de multe ori de 5 stele pentru siguranta la modele de top din Europa, acum aflam ca Dusterul a primit 0 stele pentru siguranta ocupantilor. Pe unii asta ii pune pe ganduri, iar strategia nu stiu daca este a publicatiilor pentru a creea vizualizari sau este o manipulare dictata de la alt nivel pentru a mai tempera avantul vanzarilor acestui model.

Incerc sa va explic in urmatoarele randuri cum sta treaba cu aceste teste. In primul rand este vorba de Renault Duster, o masina fabricata in India, pentru India. Asta inseamna alte dotari, inclusiv versiune neechipata cu Airbag-uri, sau Airbag-uri cu o alta constructie. Nu comentam strategia Renault sau piata din India, unde cererea este de masini foarte ieftine, iar abordarea producatorilor este cu totul alta si datorita legislatiei mai permisive din aceea regiune.

Ca sa ne convingem si sa ne formam o parere exacta despre aceste teste, sa intelegem cum sunt realizate si modul in care masinile testate obtin punctaj si implicit stele trebuie sa vizitam site-ul companiei care realizeaza aceste teste: http://www.globalncap.org

Tot aici putem face si o comparatie intre masini testate cu aceleasi dotari minime – veti observa ca masinile fara airbag-uri obtin 0 stele si in lista nu exista doar Tata, Mahindra sau Datsun, gasim VW Polo, Suzuki sau Ford si aflam ca si aceste masini in varianta fara airbag au obtinut tot 0 stele. Deasemenea adaugand un airbag sau doua punctajul creste la 3 sau 4 stele inclusiv pentru Duster.

Ceea ce trebuie sa retinem pentru a nu putea fi manipulati este in primul rand ca la noi in tara Dacia Duster vine cu 4 airbag-uri in dotarea standard, cat si cu sisteme ABS si ESP de siguranta activa. Masina este fabricata in Romania si este omologata conform reglementarilor mult mai stricte din UE .

Comparatiile cu masini secound hand nu isi au rostul si putem aduce multe argumente in acest sens celor care au umplut cu comentarii internetul vis a vis de acest rezultat afirmand ca este mult mai ok sa achizitionezi o masina la mana a doua fata de un Duster nou. Tinem doar sa le reamintim ca o masina la mana a doua poate prezenta defecte ale sistemelor de siguranta si ineficienta acestora atunci cand aceasta are o vechime mai mare de 10 ani; nu mai vorbim de martori de eroare anulati pentru sistemele de siguranta sau planse de bord modificate estetic pentru a nu se observa airbag-urile declansate intr-un eveniment anterior cat si reparatii asupra caroseriei care nu prezinta aceeasi rezistenta la impact fata de o structura a unui vehicul nou.

Masinile noi….

Mi-e dor de o masina simpla, o masina fiabila la care producatorul sa iti scrie in cartea tehnica cum sa rezolvi anumite probleme, cum sa schimbi un bec, care sa fie presiunea in anvelope si cum sa muti periodic rotile intre ele ca sa se uzeze uniform. Imi doresc o masina la care in manualul de utilizare sa iti arate ca poti sufla cu aer comprimat filtrul de aer ca sa il desprafuiesti pana la inlocuire sau sa iti spuna pe capacul de la cutia cu sigurante ce face fiecare, nu sa imi recomande sa ma adresez unui service autorizat.

Mi-e dor de o masina cu faruri de sticla rezistente care nu se matuiesc in cativa ani, de vopsea rezistenta pe care nu raman urme daca intra in contact usor cu o mingie de fotbal sau de tabla adevarata care nu se indoaie cand te sprijini un pic pe masina sau o impingi iarna in zapada.

Masinile actuale se bat in emisii cat mai mici de CO2 cel putin pe hartie si pe consum mic de combustibil, insa tehnologia implicata pentru a ajunge la aceste rezultate complica motoarele iar multe elemente lucreaza la limita si pana sa ajunga la o maturitate constructiva, sa treaca ceva generatii in care sa fie testate in viata serie, unele sisteme sunt depasite si inlocuite de alte „inovatii”. Ajungem astfel sa cumparam masini mai „ecologice” care insa au costuri mari de intretinere si rezista mai putini ani; nu mai exista modele accesibile, toti producatorii isi mentin preturile ridicate pentru a putea sustine cercetarea si dezvoltarea a noi modele pe perioade scurte de timp. Mi-e dor de masina aia care sa fie fiabila prin simplitate, la care sa poti lucra si sa fie gandita si pentru service nu sa aiba solutii constructive facuta sa te puna in impas si sa fii nevoit sa mergi strict la atelierul specializat cu SDV-ul specializat chiar si pentru operatiuni banale.

Ce imi mai doresc de la o masina ar fi sa am posibilitatea sa aleg un motor mai puternic dar sa nu vina neaparat la pachet obligatoriu cu alte dotari pentru care nu am bani, sa pot sa aleg cea mai chiala echipare cu motorul cel mai puternic.

Din pacate in ziua de azi suntem indemnati sa ne ducem cat mai des masinile la „Rabla” si sa cumparam „plastice” noi pe multi bani in care sa mai investim si in intretinere sume considerabile sub paravanul ecologiei, in timp ce statul nu este in stare sa rezolve problema gropilor de gunoi, a padurilor care dispar intr-un ritm ametitor si a infrastructurii proaste sau inexistente.

Despre iarna din nou

Prima zapada serioasa a fost anuntata de catre meteorologi si avem un cod portocaliu de viscol puternic. Parca vad stirile de maine: „Urgia alba”, „Natura s-a dezlantuit”, „Iarna crancena”. Imaginile cu masini blocate in nameti, soferi nervosi care le imping si politisti care abia mai fac fata din cauza gerului vor fi la ordinea zilei.

La televizor ne uitam ca la spectacol la aceste stiri insa multi dintre noi nu realizeaza cum e sa ramai blocat pe un drum in mijlocul campului si sa constati ca masina usor usor se acopera cu zapada si nu mai poti inainta in nici o directie. Cu toate stirile prezentate la televizor in fiecare an zeci de soferi risca si pornesc la drum in deplasari care nu reprezinta o urgenta pentru ei sau pleaca nepregatiti. Pe o astfel de atentionare nu plecam la munte pentru un weekend ca o sa ninga si o sa fie frumos, nu mergem la socrii ca avem de luat niste vin sau nu ne ducem la Constanta sa vedem spectacolul iernii la malul marii.

Presupunem ca deplasarea este totusi o urgenta si trebuie sa plecam la drum. In general plecarea se face pe o vreme care incepe cu o ploaie/lapovita si cu un pic de vant, iar unii se gandesc ca nu e mare lucru. Pe drum insa lucrurile se schimba, lapovita se transforma in ninsoare, vantul se inteteste si masinile incep sa circule mai incet. Stratul de zapada depus pe carosabil ia prin surprindere un camionagiu mai neexperimentat sau nepregatit si un TIR se pune de-a latul pe sosea blocand drumul. Incep si se formeaza cozi iar codul portocaliu isi spune cuvantul.

Nu va asteptati la minuni din partea autoritatilor – drumurile sunt aglomerate oricum, utilajele de deszapezire sunt si ele prinse in trafic si se deplaseaza cum pot. De cele mai multe ori sunt camioane mai vechi adaptate pentru deszapezire nu construite special in acest sens iar eficienta lor nu este prea ridicata in conditii grele. Pe de alta parte oricat de performante ar fi pe viscol, in camp zapada este adusa inapoi pe carosabil de vantul puternic.

Ce putem face noi ca soferi responsabili in loc sa criticam autoritatile? Noi va recomandam cateva lucruri si asteptam sugestii si comentarii din partea voastra:

  • ne gandim bine daca deplasarea este neaparat necesara in aceste conditii si nu suporta amanare;
  • nu plecam la drum cu gravide, copii mici sau batrani daca nu este strict necesar;
  • ne uitam pe o harta si ne stabilim un traseu pe un drum care trece prin zone populate si unde nu riscam sa ramanem izolati – nu este vina autoritatilor ca alegem un drum de categorie inferioara cu zone greu accesibile pe timp de iarna si nu trebuie sa ne asteptam la o interventie rapida cand ramanem blocati in aceste zone.
  • ne informam inainte de plecare pe siteul Politiei Romane la categoria „Info Trafic” . Aici avem informatii actualizate frecvent despre starea drumurilor;
  • verificam masina care trebuie sa fie echipata cu anvelope de iarna (cu all season nu faci nimic in zapada mare si gheata), verificam nivelul si calitatea lichidului antigel, completam si ne asiguram ca avem lichid de parbriz de iarna care sa reziste la temperaturi mai scazute fata de cele anuntate, facem plinul cu combustibil si este bine sa avem in masina o lopata (pliabila macar), o perie de zapada, un saculet cu nisip si un set de lanturi pentru roti pe care sa stim sa il montam nu sa descoperim cum se face in mijlocul viscolului. Sistemul de lumini si stergatoarele trebuie sa functioneze perfect in aceste conditii – nu strica o verificare suplimentara.
  • nu va amagiti ca o masina 4×4 face fata oricarei provocari – si aceasta poate ramane suspendata pe o troiana de zapada sau poate fi blocata pe sosea din cauza altor vehicule care nu se mai pot deplasa; nu odata am vazut soferi mandrii de „bestiile” lor cu tractiune integrala care au ramas impotmoliti si au blocat sau ingreunat traficul;
  • hainele groase, o provizie de apa de baut si ceva provizii de hrana trebuie sa existe in masina;
  • circulam cu faza de intalnire aprinsa si la nevoie aprindem si luminile de ceata si adaptam viteza la conditiile de drum – reducem viteza incat sa putem opri eficient pentru evitarea oricarui pericol si mentinem o distanta de siguranta mai mare fata de vehiculul care circula in fata noastra;
  • in localitati parcam in asa fel incat sa favorizam deszapezirea si sa nu incurcam utilajele sau vehiculele de urgenta care trebuie sa aiba acces inclusiv pe stradutele mici;

 

Va reamintim ca NU trebuie sa abuzam de serviciul 112 pentru a anunta ca drumul este inzapezit sau ca este aglomerat. Aceste lucruri le putem anunta direct la politie sau la administratorul drumului.  Pentru a afla care sunt situatiile in care apelam 112 click aici!

Va dorim drum bun!

 

Cat rezista un bec halogen

eroare-bec-arsAm fost intrebat de multe ori acest lucru si la randul meu acum multi ani cautam si eu raspunsuri. Lucrurile nu sunt simple, adica nu putem raspunde scurt si la obiect la aceasta intrebare, cum nu putem nici noi nici producatorii sa declaram niste valori certe in ore de functionare.

In randurile ce urmeaza, daca ai rabdare sa citesti, vei afla cateva lucruri interesante despre acest subiect, despre motivele care duc la arderea becurilor auto cat si despre testele si standardele din domeniu.

Fiecare producator mare introduce pe piata mai multe game de becuri pentru acelasi tip de soclu. Spre exemplu cei doi giganti din domeniu – Philips si Osram au pentru becurile H4 cate 6-7 variante constructive. Avem astfel:

  • becuri standard, de multe ori similare cu echiparea de origine a fabricantilor de autoturisme. Sunt becuri care respecta in totalitate standardele impuse in zona comercializata, respecta fluxul luminos minim impus si ofera o durata medie de viata. Pretul de achizitie este mic fiind produse de serie foarte mare;
  • becuri cu tenta de culoare, cele mai intalnite cu filtru albastru pentru o lumina mai rece sau galben pentru o lumina calda adecvata pentru circulatia pe timp de ceata sau pe zapada. Aceste becuri au un filtru de culoare aplicat pe sticla becului si filamente optimizate pentru un flux luminos mai mare fata de gamele standard pentru a compensa filtrul; In functie de producator si de diverse alte caracteristici aceste becuri au pret de achizitie mai ridicat fata de gama standard;
  • becuri cu durata mare de viata – construite cu filamente mai groase si mai robuste ofera pana la 3 ani de exploatare garantata – ofera stralucire la limita standardelor de omologare;
  • becuri cu plus de stralucire – pastrand aceleasi tensiuni de alimentare si aceeasi putere consumata producatorii folosesc diverse tehnologii de fabricatie si materiale speciale pentru a produce becuri mai stralucitoare. In acest segment putem intalni si 2-3 game de intensitati de la +110% intensitate mai mare fata de gama standard pana la cele mai avansate becuri halogen cu omologare la ora actuala de +150% (Philips Racing Vision); in aceste becuri este investita tehnologia de varf a producatorilor, respectiv amestecuri de gaze rare (denumire cu sens istoric) la presiuni mari, sticla cu quartz, contacte aurite si filamente din materiale speciale + diverse filtre de culoare. Aceste becuri au preturile cele mai ridicate comparativ cu alte game;
  • becuri pentru utilizari in competitii sportive sau off road, adica produse care nu au omologare pentru a fi folosite in circulatia pe drumurile publice – de ce? Foarte simplu – pentru ca au puteri mai mari iar intensitatea lor ar fi deranjanta pentru ceilalti participanti la trafic. Deasemenea instalatiile de alimentare pentru aceste becuri trebuie un pic supradimensionate pentru a sustine diferenta de consum, iar sigurantele trebuie calibrate pentru noii consumatori.

Trecand peste considerentele de costuri evident urmatoarea intrebare este de ce mai exista gamele mai putin stralucitoare si nu se fabrica doar becuri puternice – raspunsul este simplu: pentru ca becurile foarte stralucitoare care pastreaza puterea standard din omologare se ard mai repede.

Dar de ce se ard becurile repede? Iata cateva motive:

  • instalatia masinii furnizeaza o tensiune mai mare pentru perioade lungi de timp. Standardul la care se fac testele si masuratorile este de 13,2V, iar uzual in masinile moderne pragul de tensiune din instalatia electrica ajunge spre 14V pentru a compensa caderile de tensiune si numarul din ce in ce mai mare de consumatori electrici; un alternator vechi cu probleme poate deasemenea genera o tensiune mai mare sau varfuri de tensiune;
  • montajul gresit – cauza cea mai intalnita! Becul este atins cu degetele pe balonul de sticla, este montat stramb in soclu si nu se raceste corect sau este utilizat intr-un bloc optic neconform sau spart care se abureste, retine umezeala si praful;
  • vibratii excesive datorate circulatiei pe drumuri proaste, a blocurilor optice cu urechi de prindere rupte sau suporti defecti;
  • proiectare gresita a blocului optic cu racire insuficienta pentru bec;
  • coroziune in mufa de alimentare, contacte imperfecte in circuite sau alti conectori;

Revenind la intrebarea initiala „Cat rezista un bec halogen?” pentru a face o diferentiere exista mai multe standarde de masurare pe loturi de becuri si rezulta valori medii exprimate in ore de functionare pentru un segment reprezentativ. Osram spre exemplu furnizeaza doua valori B3 respectiv Tc. Acestea se refera la numarul de ore in care 3% din becurile testate s-au ars (valoarea B3) sau numarul de ore in care un procent de 63,2% din becuri s-au ars (pentru valoarea Tc). Avand la dispozitie aceste valori pentru fiecare produs in parte va puteti face o idee despre cat de diferit este un model de bec fata de celalalt cel putin in conditiile de test.

Acestea ar fi pe scurt cateva informatii despre acest subiect. Astept in continuare comentariile voastre cu intrebari sau informatii referitoare la experienta voastra cu diverse tipuri de becuri. Pentru gama Dacia aveti aici o selectie de produse testate si recomandate de Daciashop!

Tot pe www.daciashop.ro la sectiunea „Becuri Auto/Moto” gasiti si un ghid care va poate ajuta in alegerea becului corect pentru automobilul dvs. in functie de marca masinii si localizarea becului.

Si nu uitati: Becurile sunt consumabile – chiar daca nu se ard acestea isi diminueaza stralucirea in timp. Pentru becurile de far, in cazul unei utilizari normale se recomanda inlocuirea becurilor la 2 ani pentru a mentine performantele de iluminare pe timp de noapte;

becuri-auto

Schimba tot – e mai ieftin!

Este greu sa ne decidem daca inlocuim un pivot sau inlocuim bascula complet; dar daca descoperim un joc intr-un capat de bara? Oare trebuie sa il inlocuim si pe celalalt?

Probabil v-ati pus aceste intrebari si ati intrebat si mecanicul insa de multe ori raspunsul este ca trebuie sa inlocuiti doar elementul vizibil defect, nu si omologul acestuia de pe partea opusa.

Situatia sta in felul urmator: – componentele sistemului de suspensie si directie se uzeaza aproximativ egal, iar spre sfarsitul duratei de viata un reper va avea semne mai evidente de uzura fata de celalalt, sau va fi deteriorat puternic de o actiune mecanica din exterior – o groapa spre exemplu. Daca alegem insa sa inlocuim doar acel reper defect, gresim din mai multe puncte de vedere. In primul rand vom strica tinuta de drum a masinii printr-un dezechilibru provocat de o piesa noua care lucreaza intr-un ansamblu de piese uzate. Deasemenea o piesa noua este deteriorata mult mai rapid daca este montata intr-un ansamblu de piese uzate. Ca regula generala amortizoarele, rulmentii, capetele de bara, bucsele si oricare alte elemente care se regasesc atat pe partea stanga cat si pe partea dreapta se inlocuiesc pereche.  In al doilea rand vom avea pe termen lung cheltuieli mai mari. Spre exemplu inlocuim un cap de bara si efectuam geometria directiei;  ulterior, intr-o luna constatam un zgomot pe partea opusa si este diagnosticat ca defect si al doilea cap de bara. Dupa inlocuirea acestuia vom plati din nou operatiunea de geometrie a directiei. Per total cheltuielile vor fi mai mari iar timpul necesar deplasarii in service si indisponibilizarii vehiculului vor creste.

In scopul mentinerii autoturismului dvs. Logan sau Sandero in cea mai buna forma si pentru o siguranta in deplasare cat si un control precis al directiei va recomandam kitul complet de reparatie directie si suspensie pentru Logan si Sandero. Acest set are un pret foarte avantajos si contine 2 bascule complet echipate cu bucse si pivoti, 2 bielete de directie, 2 capete de bara si doua pielete antiruliu. Montand acest set veti imbunatati semnificativ tinuta de drum a masinii si veti scapa de probleme si zgomote ale directiei.

Click aici pentru oferta completa!

KIT COMPLET REPARATIE DIRECTIE-SUSPENSIE LOGAN

Piese contrafacute sau super low cost

Roata rupta-001

In lumea pieselor auto am intalnit de multe ori defecte de fabricatie si probleme constructive pentru diverse repere, analiza componentelor aduse pentru garantie fiind luata foarte in serios. Am descoperit si probleme vis a vis de montajul gresit, utilizarea unor piese noi impreuna cu piese uzate sau diverse probleme legate de reglaje necorespunzatoare.

Ne lovim deasemenea de comparatii intre preturile unor produse vandute prin targuri si intre produse mai scumpe, cu provenienta certificata si garantie in adevaratul sens al cuvantului. Uneori explicatiile colegilor specialisti nu au nici o relevanta in fata clientului care se bucura de cel mai mic pret fara sa tina cont de vreo specificatie a reperului.

Imaginile din articol cred ca sunt mai mult decat concludente vis a vis de ce se poate intampla atunci cand alegem piese de schimb doar din privinta costului de achizitie.

 

 

Oare suntem normali?

RaedMa intreb daca ne mai facem bine, daca ne dorim sa ne facem bine si sa stim sa apreciem si sa scoatem in evidenta si lucrurile bune care se intampla in tara asta. Suntem inconjurati numai de stiri si reportaje despre lucruri rele care se intampla, lucruri care ne deprima si ne fac sa ne pierdem increderea si speranta.

Am decis sa scriu acest articol urmarind campania de denigrare din ultima perioada a doctorului Raed Arafat si constatand ca unii ziaristi sunt in stare sa scrie si sa umple internetul de informatii neadevarate si total eronate atat din punct de vedere al faptelor cat si din punct de vedere tehnic.

Initial am crezut ca sunt pur si simplu oameni care cauta senzationalul si arunca niste vorbe pentru a atrage atentia si pentru a iesi in evidenta, insa constat ca aceasta campanie este sustinuta si alimentata doar de anumite persoane care au avut dintotdeauna tendinta de a-l critica pe dr. Arafat. Aceleasi articole, intr-o forma sau alta, sunt disponibile pe tot felul de site-uri si bloguri care apar peste noapte. Opinia publica este manipulata mai ales acum cand, in urma unor tragedii acesti ziaristi sunt mai virulenti ca niciodata si ataca pentru a-si atinge scopul.

Unele lucruri nu le pot comenta, pentru ca nu cunosc detalii insa in continuare voi vorbi despre cateva intoxicari care sunt servite opiniei publice:

-Cel mai des am auzit formularea – „L-au prins pe Arafat ca a cumparat ambulante de la Deltamed la un pret mult mai mare fata de cat a vandut aceeasi firma la un privat si vorba aia trebuia o reducere ca ministerul a cumparat sute de ambulante”. Da, asa este o ambulanta vanduta catre ministerul sanatatii a fost mai scumpa pentru ca era vorba de masini complet diferite cu echipari diferite dupa cum urmeaza:

Comparatia se facea intre o ambulanta 4×4 (cu tractiune integrala) echipata cu un motor puternic de 180 CP, cu sisteme auxiliare de alimentare, incalzire electrica si tip Webasto cu motorina, dotata cu un monitor defibrilator modern Corpuls de ultima generatie (~25.000euro), instalatie de oxigen cu butelii fixe si mobile, cu boxa termica pentru incalzirea perfuziilor cat si cu incalzitor portabil + multe alte dotari si consumabile incluse in pret; masina livrata catre un serviciu de ambulanta privat era o alta marca, un model mai ieftin cu tractiune 4×2 (doar rotile fata), un motor de 110 CP, un defibrilator semiautomat (~5000 euro), o targa mai ieftina, o singura butelie de oxigen, fara sisteme auxiliare de incalzire, fara boxa termica.

Preluand ideea, domnul Robert Turcescu a postat pe blogul personal o factura emisa de Deltamed pentru Ministerul Sanatatii in care aparea pretul unui vehicul ATPVM (autospeciala transport persoane si victime multiple) si dansul afirma ca i se pare foarte scumpa o astfel de ambulanta. Doua lucruri vreau sa precizez – domnul Turcescu NU este specialist in ambulante si nu stiu cu ce face comparatie, faptul ca „i se pare” nu este concludent si al doilea lucru ar fi ca aceea factura nu era pentru o ambulanta, era pentru un vehicul special cu tractiune integrala grea, echipat cu anvelope pentru drumuri grele si sisteme speciale pentru transportul mai multor pacienti cu multiple posibilitati de amenajare a spatiului interior.atpvm

Concluziile le trageti dvs. vis a vis de aceasta comparatie facuta fara o documentare concreta sau pur si simplu din dorinta de a face rau anumitor persoane.

-De curand se tot promoveaza ideea si se alimenteaza durerea celor care si-au pierdut apropiatii in diverse tragedii care au fost intens mediatizate cum ca operatiunile de salvare derulate in alt mod ar fi dus la salvarea victimelor, evident il scot vinovat tot pe Raed Arafat. Chiar nu ne gandim si nu putem judeca faptele corect si sa ne dam seama cati oameni sunt implicati de la Romatsa, de la STS si de la alte structuri care sunt si ele implicate in aceste evenimente? Este atat de vinovat Arafat si sistemul SMURD?

Nimeni nu ia in calcul ca pe langa aceste operatiuni de salvare in care lucrurile nu au decurs bine, SMURD are mii de interventii in care lucrurile merg bine, pacientii sunt extrasi din vehicule contorsionate, sunt scosi din foc, sunt resuscitati dupa un stop cardiorespirator si asa mai departe.

Un alt lucru pe care nu il inteleg este cum putem sa ne batem joc de imaginea unui carosier roman (compania Deltamed) care a reusit sa produca ambulante la standarde europene, fiabile si performante la un pret mai mic fata de autospecialele de import. Aceasta firma nu cumpara masini gata echipate si le revinde; la Cluj lucreaza peste 100 oameni care transforma autoutilitare obisnuite in vehicule performante pentru suport medical de urgenta, pentru stingere incendii sau pentru transportul pacientilor. Compania nu produce doar pentru piata interna cum se spune, ca ar trai exclusiv dupa urma contractelor paguboase cu statul roman, numeroase autospeciale pleaca din aceasta fabrica si catre alte tari. Deasemenea este singura companie care ofera garantii de pana la 5 ani pentru vehiculele speciale comercializate, o retea de service cu specialisti instruiti direct la producatorii echipamentelor si capacitatea de a tine in stoc piese de schimb costisitoare pentru a interveni cat mai rapid pentru remedierea autospecialelor.

Mi-e sila de politicienii care nu au facut nimic notabil, nu a ramas nimic in urma lor insa critica un sistem creeat de la 0 de un medic pasionat de medicina de urgenta care a reusit sa schimbe niste lucruri in conditiile in care la inceput nu avea deloc sustinere si nimeni nu vroia sa isi asume raspunderea pentru infiintarea unui astfel de sistem care acum functioneaza si este un model chiar si pentru alte tari.

Se mai propaga ideea ca „Arafat a umplut Romania de ambulante ca sa imbogateasca firma producatoare”. Cati dintre noi cunosc faptul ca in Bucuresti se lucreaza si cu ambulante din 2007 (chiar si mai vechi), masini care dupa 5 ani in alte tari sunt inlocuite pentru ca uneori nu e rentabil sa le repari. Poate vi se pare o perioada mica de exploatare de 5 ani, ganditi-va insa ca in 12 ore o masina de ambulanta ajunge in medie la 10 cazuri, asta inseamna ca masina alearga si parcurge multi km in regim de urgenta, echipamentele sunt folosite intens iar drumurile si conditiile in care ajung sa fie exploatate aceste masini sunt grele. Sunt masini in exploatare vechi care au probleme cu sistemele de aer conditionat, cu motoarele care au sute de mii de km, cu targi care au fost reparate de prea multe ori si necesita inlocuirea si cu toate acestea se spune ca avem prea multe ambulante.

In final sper ca v-am facut sa va ganditi de doua ori cand dati share pe facebook la toate articolele care afecteaza grav imaginea unor persoane care chiar au facut ceva sa mearga in tara asta, au creeat un sistem de urgenta modern, exemplu pentru alte tari, au creeat locuri de munca si au reusit sa si exporte produse fabricate in Romania.

Nesimtirea si prostia in trafic

aglomeratie in traficCine conduce masina in Bucuresti probabil va regasi scenarii cunoscute in acest articol. Va invit la o dezbatere pe aceasta tema si astept parerile voastre sub forma de comentarii la acest articol.

In functie de perioada zilei in care te deplasezi vei observa diferite tipologii de soferi si soferite.

Spre exemplu dimineata in trafic gasesti soferii cu masini de firma care pleaca pe la 7:30 de acasa si fac tot posibilul sa ajunga cat mai repede la munca. Ei conduc zilnic masina si se considera stapani pe manevre riscante in vederea depasirii oricarui alt participant la trafic care din punctul lor de vedere „nu stie sa se bage si doarme pe durm”. Masinile si combustibilul fiind de la firma isi permit sa dea prin toate gropile si sa calce acceleratia la fund pentru a isi indeplini scopurile. Tot aceste masini de firma sunt uneori pe mana unor domnisoare care au carnet de conducere de maxim un an de zile insa care insista cu orice pret sa fumeze, sa bea din cafea si sa vorbeasca la telefon fara hands free dimineata in drum spre munca.

Tot dimineata ne „lovim” in trafic si de parintii care isi duc odraslele la scoala cu masina chiar daca aceasta este la doua strazi distanta. Acesti parinti opresc autoturismele ca un ciorchine in jurul scolii blocand de cele mai multe ori un sens de mers si motiveaza ca „stau putin”. Uneori parcheaza vis a vis si o iau la fuga cu copii de mana printre masini traversand strada prin loc nepermis pentru ca este mai important sa nu intarzii la ora decat sa ajungi in siguranta.

Timpul trece si ajungem spre ora 9-10 cand incep sa apara masinile de distributie – microbuze cocosate de marfa care opresc la fiecare butic sa lase 3 borcane si 10 pungi de chipsuri. La fel ca si in exemplul de mai sus, oprirea se face pe principiul dublez banda de masini parcate, ma opresc la un metru de ei ca sa am acces la usa laterala sa scot marfa si las duba pe avarii ca nu stau mult.

Miezul zilei, apar in trafic rasfatatii sortii – cei care se trezesc tarziu, isi beau cafeaua la o terasa de fite, apoi au o treaba la banca in rond la Alba Iulia si te blocheaza cu vapoarele lor de masini lasate evident pe avarii, pe tine soferul care ai parcat corect  in spic si te-ai apropiat pana la capat ca sa ramana loc sa circule si alte masini. Nu va inchipuiti ca lipsesc doua minute; stiu caz cand un prieten a asteptat jumatate de ora in aceasta situatie de cand a venit la masina pana a putut pleca.

Tot in timpul zilei incep sa apara taximetristii. Este plin orasul de masini de taxi care mai de care mai fumegatoare si mai „ciocanite” pe toate partile. Soferul de taxi (cu unele exceptii) se considera cu drepturi in plus fata de ceilalti participanti la trafic, uneori si fata de masinile de salvare. Taxiul are dreptul sa mearga pe sina de tramvai unde sunt mai mult de 3 benzi pe sens si apoi sa intre in coloana fortand eventual fara semnal; tot taxiul are dreptul sa stea pe coltul intersectiei pe trecerea de pietoni sau pe banda de verde intermitent. In cazul in care clientul vrea sa se dea jos in mijlocul drumului, nici o problema. Taximetristul va actiona butonul de avarii si va opri acolo ca deh, clientul nostru stapanul nostru.   Acelasi taximetrist te va depasi prin dreapta cand te deplasezi incet in coloana chiar daca 10 metri mai in fata banda este blocata de masini parcate sau alte obstacole; el nu sta la coada si va forta intrarea pe banda in fata ta pentru ca „a luat comanda”.

Trece ziua si se insereaza. Pe strada apar bolizii de lux care in general sunt condusi incet pe mijlocul drumului fara o intentie precisa, pana in momentul in care te apropii si vrei sa depasesti semnalizand manevra. In acel moment cand indraznesti sa depasesti o astfel de masina soferul se simte ofensat de manevra ta de muritor de rand si accelereaza puternic pentru ca dintr-o data se grabeste. Doua strazi mai incolo il gasesti pe Decebal la cafenea oprit in spic la nici 2 metri de semafor blocand mai mult de o banda. Tot in aceste locatii in momentele bune poti gasi inca o masina de lux parcata pe banda 2 in spatele celor oprite in spic la bordura? Nu ma credeti? Dati o tura seara pe Bd. Decebal.