1 decembrie si ziua nationala

In fiecare an de 1 decembrie toate au legatura cu ziua nationala, site-urile isi editeaza imaginile de fundal, adauga steaguri, masinile flutura stegulete prinse pe la geamurile laterale, la STB apar steaguri la oglinzile autobuzelor si tramvaielor – trendul de mandrie nationala cuprinde pe toata lumea chiar daca multi habar nu au ce semnificatie are ziua de 1 decembrie.

Am votat si acum ne asteptam ca presedintele sa se puna pe treaba, sa schimbe totul din temelii si tara sa mearga spre bine insa fiecare dintre noi va face in continuare ce a facut si pana acum. Schimbarile se fac atunci cand ne vom schimba fiecare in parte, atunci cand nu ne vom mai plange ca e un oras murdar dar vom fuma si vom arunca din masina tigara pe geam, sau vom continua sa aruncam tot gunoiul in acelasi loc pentru ca „asa fac toti”; in trafic lucrurile nu se pot schimba prea curand pentru ca nu avem sosele, drumuri si solutii gandite de oameni competenti insa civilizatia inseamna sa ne purtam corect, sa nu fortam ca dementii si sa mai permitem si altora sa foloseasca drumurile publice, sa ne asteptam randul si sa nu intram ostentativ cand nu avem prioritate, sa folosim semnalul cand schimbam directia si sa nu ne tot mutam dupa o banda pe alta cand totul este blocat ca nu rezolvam nimic. Trebuie sa constientizam faptul ca de la o masina parcata neregulamentar pe care toti sunt nevoiti sa o ocoleasca se ajunge la aglomeratie, nervi in plus si propagarea unor cozi. Nu mai fiti asa comozi si mergeti 2-3 pasi pe jos de unde ati lasat masina pana unde aveti treaba. Orasul nu ne ofera solutii de deplasare alternative viabile, civilizate si punctuale insa exista posibilitatea sa mai mergem si pe jos pe distantele scurte sau daca nu sunt ore de varf sa folosim mijloace de transport in comun – incercati asta – va veti simti mai bine! Incercati sa intelegeti regulile de circulatie si sa le respectati – toti vom avea de castigat daca nu se vor mai bloca intersectiile si daca ocolirea centrului imaginar se va face prin stanga fara sa ne incomodam unii pe altii. Daca semnalizezi NU inseamna ca ai prioritate si ca cel care vine din spate trebuie sa franeze si sa te lase sa te bagi – am tinut sa mentionez acest lucru deoarece vad foarte multi soferi deranjati de faptul ca asta nu se intampla.

Incercati sa vorbiti frumos, sa comunicati cu diplomatie si sa fiti politicosi o sa ramaneti uimiti cum anumite situatii conflictuale se pot aplana si nu va veti mai incarca cu furie. Ganditi-va si la cel de langa voi – fiecare avem probleme si zile mai grele, la toate astea se adauga stresul generat de trafic – daca ne enervam si refulam la volan mai e un pas pana la tragedii. Cel mai important – domnilor politisti dati carnete cui merita! Soferia nu este pentru oricine! Fiti neingaduitori cu cei care folosesc dispozitivele mobile la volan sau conduc sub influenta bauturilor alcoolice sau a drogurilor.

Mai citeste o carte, mai rasfoieste o „Dilema Veche”, mai documenteaza-te cu literatura de specialitate in domeniul tau de activitate, fii la zi si fa-ti datoria cu simt de raspundere la locul de munca. Numai asa vom evolua si va fi bine pentru toti, insa lucrurile astea nu se fac peste noapte iar daca nu suntem din ce in ce mai multi care sa dam exemple bune, vom merge exact invers si vom lua exemplele proaste.

La multi ani Romania!

Intretinerea gardurilor metalice

Gardurile metalice simple, din fier forjat sau cu forme speciale debitate cu plasma sau jet de apa sunt realizate cu scopuri strict practice sau cu o orientare catre design si forme complexe. Oricare dintre variante implica sudura si tratamente contra coroziunii.

Chiar daca gardul este nou construit sau se doreste o revopsire a unuia mai vechi, sfatul nostru este sa aplicati solutia de protectie convertoare de rugina Kelfer+ si ulterior uscarii sa aplicati vopseaua decorativa sau un sistem grund/vopsea.

Va propunem si un articol despre intretinerea gardurilor si un site cu multe sfaturi si informatii interesante:
https://www.misiuneacasa.ro/intretinerea-gardului-din-metal-sau-lemn

Cum sa alimentezi masina-ghid pentru gagici

Cu toate stim deja ca pentru unele dintre noi alimentatul masinii cu combustibil poate fi o provocare.

Daca ai fost vreodata pusa in situatia de a-ti alimenta masina, si ajungand la pompa, si uitandu-te in jur nu a venit nici un print pe cal alb sa te salveze (sau macar in uniforma de servici) si sa te intrebe cu zambetul pe buze “de cat sa fie domnita? Motorina sau benzina?” a trebuit sa preiei fraiele situatie, sa iti iei inima in dinti si sa te descurci singura.

Asadar, eu sunt una dintre aceste femei, care dupa 15 ani de sofat (si nu vorbim de sute de mii de kilometrii) am fost pusa in aceasta situatie de curand. Pana acum intotdeauna am fost norocoasa, fie sa am alaturi in dreapta un prince charming, fie sa gasesc salvatorul binevoitor in uniforma de servici care sa faca treaba murdara pentru mine. Ei, de aceasta data, cu ocazia minunatelor sarbatori, cand cu totii stim ca nu exista loc unde romanul sa nu se inghesuie, am ajuns la pompa, unde binenteles, inghesuiala despre care vorbeam era prezenta. Toata lumea agitata, claxoane, nervi si motoare turate spre amenintarea celui din fata sa se grabeasca, am ajuns si eu in fata pompei, m-am dat galant jos din masina, m-am uitat stanga – dreapta, nici macar in zare nu se intrevedea printul meu pe cal alb…neavand ce face, si cu presiunea din partea celor patru masini care asteptau in spatele meu, m-am vazut nevoita sa ma apropii de pompa si sa alimentez masina cu combustibil.

Ce trebuie sa stiti inainte de a alimenta:

  1. Binenteles, cel mai esential lucru, ce tip de combustibil utilizeaza masina din dotare. Nu ne dorim nici una dintre noi sa incurcam tipul de combustibil, pe cuvant de onoare atrage dupa sine probleme mult mai complicate si de neimaginat;
  2. Pe ce parte a masinii este capacul rezervorului. Zic asta pentru ca exista riscul sa opriti masina mult prea departe de pompa, capacul rezervorului sa fie pe partea opusa a masinii, si sa nu ajunga furtunul de la pompa pana la acesta, rezultatul-imposibilitatea de a alimenta; la unele masini in interiorul indicatorului de combustibil avem o mica sageata care ne indica pe care parte este busonul de combustibil.
  3. Dupa ce am reperat partea masinii pe care se afla capacul rezervorului, il deschidem, fie cu cheia, fie prin rotirea busonului in directia indicata de desenul de pe acesta. Aveti grija unde il lasati daca acesta nu este prins de gura de acces a rezervorului, va trebui sa il folosim pentru a inchide dupa ce alimentam. Majoritatea masinilor au un carlig sau un locas in care busonul poate fi plasat in siguranta.
  4. Daca cunoastem aceste detalii foarte importante nu ne ramane decat sa ridicam frumos acel pistol de temut din pompa, sa il ducem spre gura de acces a rezervorului, il introducem in gaura  si apasam pe tragaci;

Daca am reusit sa facem asta, trebuie sa stim cat alimentam, daca vrem un rezervor plin, e simplu, tinem apasat pe tragaci, si actionam siguranta care il blocheaza (trebuie sa stiti ca nu toate benzinariile au acest sistem sau la unele nu functioneaza ), cand rezervorul este plin, siguranta sare oprind pistolul din alimentare. Daca aceasta siguranta nu exista, vom tine apasat pana, din nou, tragaciul pistolului va sari si ne va impiedica sa mai alimentam. Va veti intreba, de unde stim cand sare, credeti-ma, veti simti.

Daca nu dorim sa facem plinul, eh, ne trebuie atentie distributiva, in timp ce cu mana tinem apasat pe tragaci, va trebui sa fim atente sa nu il miscam sau sa il scoatem din rezervor si sa ne murdarim pantofii cu combustibil, si in acelasi timp sa ne uitam la display-ul pompei, care, in partea de sus va afisa suma de plata, iar dedesubt, cantitatea de combustibil. Este decizia fiecaruia, in functie de necesitate (cantitate sau suma) unde se uita. Pistolul are viteza de alimentare reglabila, cu cat este apasat mai mult cu atat mai mare este debitul de combustibil refulat. Hm, stiti ce inseamna refulat nu?

Cea mai grea parte a alimentarii a luat sfarsit. Nu uitati sa inchideti busonul rezervorului.

Acum, cu toata satisfactia si zambetul pe buze, ne uitam la numarul pompei la care am alimentat, scrisa fie pe pompa, fie pe stalpul de langa pompa si destul de mare scris 😊 si ne indreptam cu incredere spre casa de marcat, nu uitati sa luati si portofelul din dotare.

La casa spunem pompa la care am alimentat, iar daca va trebui sa si decontati bonul de combustibil (si aici nu ma refer la decontarea de catre sot/iubit) va trebui sa furnizam casierului codul fiscal al companiei care va va deconta combustibilul.

Nu mai ramane decat sa platiti si sa plecati din pompa cu o reusita care va va aduce increderea ca noi femeile stim sa ne descurcam in orice situatie cu sau fara printul pe cal alb.  

RAR vs Masinisti

O isterie generala pe retelele de socializare a fost declansata cu ceva timp in urma de mediatizarea unui control de amploare efectuat intr-o noapte de weekend in capitala, vizate fiind vehiculele modificate, in special autoturisme si motociclete cu sisteme de evacuare modificata. Controlul a fost efectuat de catre R.A.R. impreuna cu agenti de politie rutiera.

Comentariile nu au intarziat sa apara, majoritatea persoanelor blamand actiunea si acuzand autoritatile ca pasionatii de masini sunt amendati, ca este aproape imposibil de omologat o masina modificata si ca politia ar trebui sa aiba si alte preocupari, existand alte prioritati. Fiecare si-a spus parerea intr-un mod mai mult sau mai putin civilizat. Politia a justificat aceasta actiune datorita nenumaratelor petitii si reclamatii inregistrate vis a vis de zgomotul produs noaptea de vehicule modificate care deranjeaza locuitorii orasului Bucuresti.

Lucrurile insa trebuie analizate si gandite la rece si chiar daca si eu ma numar printre cei care sunt pasionati de masini si care detin masini cu diverse modificari nu sunt totusi de acord cu acele comentarii rautacioase din mai multe puncte de vedere.

In primul rand cei care comenteaza trebuie sa inteleaga ca exista reguli pentru circulatia pe drumurile publice si reglementari tehnice similare cu cele din alte tari. Tot cei care se declara „pasionati de masini” ar trebui sa realizeze ca modificarile care se fac in majoritatea cazurilor in Romania sunt facute in garaje si ateliere neautorizate, cu piese construite fara nici o reglementare tehnica, cu sisteme de suspensie „sport” realizate din amortizoare modificate si arcuri cu spire taiate sau sisteme de frana de dimensiuni mai mari cumparate de la dezmembrari si montate fara o revizie capitala. Trebuie sa intelegeti ca astfel de modificari nu pot fi acceptate, iar comparatia cu tarile unde circula legal pe strada masini modificate nu isi are rostul.

Modificarile la noi se fac in general pentru aspect, nu pentru performanta sau mai bine zis proprietarii de astfel de masini se amagesc singuri ca au o suspensie performanta daca isi comanda un set de arcuri sport insa pastreaza amortizoarele si flansele standard, cu uzuri, acesta fiind cazul fericit cand modificarea nu consta in preluarea unui set uzat de amortizoare si modificarea lui la un atelier care le intareste si eliminarea unui numar de spire prin taiere din arcuri. Piata de piese motorsport sau tuning in adevaratul sens al cuvantului la noi este extrem de limitata, iar puterea de cumparare este sub pretentiile celor care isi doresc astfel de modificari. La noi prin tuning se intelege inclusiv anularea filtrelor de particule (DPF), lucrari cu care se lauda multe ateliere, insa care sunt ilegale.

Suntem de acord cu zicala ca „Loud pipes save lives” insa ambalarea motoarelor in trafic fara rost sau decelerarea cu frana de motor pentru a produce rateuri in evacuare la ore tarzii in noapte nu cred ca se justifica. La fel cum unii motociclisti nu inteleg ca daca vin printre benzi facand slalom printre masini nu pot acuza soferii ca nu sunt atenti la ei.

Tot in aceasta discutie putem introduce si autoritatile care au permis inmatricularea multor masini vechi, cu grad de uzura ridicat si cel mai grav cu volan pe dreapta! Un gram de adevar si de suparare justificata din partea celor care au tinut partea soferilor cu masini modificate amendati in trafic este si faptul ca in continuare putem observa in trafic masini cu ITP valabil care au mari probleme cu rugina, cu sistemul de iluminare sau cu noxele produse, unele dintre aceste masini fiind chiar ale diverselor institutii ale statului.

Asteptam in continuare comentariile si parerile voastre vis a vis de acest subiect!

Convertor de rugina KELFER+

Ca orice pasionat de automobile si de mecanica, la randul meu m-am lovit in diferite momente de problema ruginii. Toata lumea o cunoastea dar putini stiu concret ce este, cum se formeaza, ce favorizeaza aparitia ei si cu ce ii putem opri inaintarea.

Asa cum te-am obisnuit articolele mele sunt la obiect, fara explicatii nefolositoare sau descrieri copiate dupa internet. Aici gasesti experienta pura, iar sfaturile date de mine vin in urma a foarte multe zile si nopti petrecute in atelier, a unor sume de bani importante cheltuite pe diverse solutii si strategii de lucru si dupa mult praf inhalat in urma lustruirii si curatarii suprafetelor metalice.

Convertorul de rugina Kelfer+ l-am descoperit la recomandare unui amic, pasionat de 4×4 care isi aducea masini din Italia. Practic mergand intr-o zi pe la el am vazut cum aplica cu pensula o solutie peste un sasiu demontat de la o masina de teren. Aproape terminase cand am ajuns eu si ne-am luat cu vorba despre alte probleme, iar ulterior am parasit atelierul si am revenit peste vreo 3 ore sa-i aduc niste piese. Intrand din nou in spatiul de lucru am vazut sasiul care acum avea o culoare inchisa si l-am intrebat cu ce l-a vopsit – „Cu Kelfer!” mi-a raspuns, zice „-M-ai vazut mai devreme.” Ok, vazusem mai devreme dar atunci era o culoare cenusie si acum e un negru lucios. „-Da, mi-a zis, asa se face cand se usuca. In general se face asa in 6-8 ore dar acum fiind foarte cald reactia a fost accelerata.”

Mi-a placut rezultatul si am luat si eu de test intr-o sticluta ceva solutie sa incerc pe ceva ruginit. Prima data tin minte ca am dat pe un colt de poarta, pe o tabla ruginita si ulterior am incercat pe niste tamburi de frana. Si in ziua de azi coltul acela de poarta are un aspect diferit, rugina nu a strapuns iar suprafata se mentine lucioasa chiar daca nu a fost protejata cu vopsea cum ar fi trebuit. Tamburii la 1 an de la aplicare erau impecabili, insa a fost aplicat peste si un strat de vopsea. De atunci solutia de Kelfer+ este nelipsita din atelier, iar teste am facut nenumarate pe suprafete mai mari sau mai mici, afectate superficial sau serios de rugina insa per total rezultatele sunt multumitoare. In primul rand te scapa de multa munca, mai ales in zonele greu accesibile unde rugina se curata f greu fara procedee industriale, costisitoare. In al doilea rand este un strat excelent ca aderenta pentru grund sau vopsea.

Evident ca am descoperit si solutii mai ieftine sau mai scumpe cu descrieri similare vis a vis de rugina insa rezultatele au fost apropiate doar in cazul unor produse extrem de scumpe care se vand pentru tratamente pe zone mici de ordinul centimetrilor patrati, cantitatea necesara pentru un sasiu de masina de teren fiind clar nejustificata dpdv financiar.

Ceea ce am mai observat de cativa ani incoace este ca multi producatori de vopseluri sau comercianti introduc termenul de „convertor de rugina” in denumirile produselor – rezultatele insa nu se vad. Din dorinta de a scapa de munca am folosit si vopsea care „se aplica direct pe rugina” insa am ajuns ca dupa un an sa o iau de la capat.

Sfatul meu este sa incercati Kelfer+ si cel mai important sa respectati regulile de aplicare, sa asteptati cu rabdare sa treaca timpii de uscare (uneori peste 24 ore) si sa aplicati un sistem grund vopsea peste suprafata tratata. Rezultatele se vor vedea prin rezistenta in timp a lucrarii.

Spor la treaba!

Pentru produs click aici! Cumparand de aici aveti garantia unui pret mic si a produsului 100% original!

De ce sa alegi un Duster 2

Vreau sa mentionez de la inceput ca acest articol nu este un advertorial, este strict un articol scris de un pasionat de masini care a avut ocazia sa conduca masini si camioane de toate genurile; de la batrana Dacia 1310 pana la vehicule premium precum Porsche, Rols Royce sau modele sport cat si SUV de la BMW. Un pasionat care detine cateva masini si care a ales un Duster ca masina de zi cu zi. Afirm aceste lucruri nu pentru a ma lauda cat pentru a va face sa intelegeti ca, ce voi afirma in aceste randuri sunt propria experienta, nu vorbesc despre lucruri auzite de la altii sau citite pe forumuri. Deasemenea bugetul de achizitie al masinii ar fi putut acoperi modele mai scumpe, insa castigator a fost Dusterul 2. Voi detalia in continuare care au fost criteriile acestei alegeri.

Exista multe persoane care si-au cumparat la un moment dat o masina, o anumita marca si ulterior, atunci cand vine vremea schimbarii aleg un model de la acelasi producator. O mare pondere in alegere o face orgoliul – „Domnule am avut marca X astia fac masini eu sunt cu marca X imi voi lua tot ceva de la ei”. Inteleg acest lucru atunci cand esti client fidel si beneficiezi de o reducere substantiala, sau de un buy back de nerefuzat dar acestea sunt situatii rare in Romania, in general respectivii vor sa arate cat de inspirati au fost ei si la prima alegere si la urmatoarea. Uneori noua masina este cumparata SH de la acelasi producator doar din dorinta de a avea aceeasi marca, chiar daca cu aceeasi bani sau o diferenta mica in plus ar putea achizitiona o masina noua sub alta sigla. Alegand Duster nu odata am auzit de la prieteni: „Pai tu care ai avut marca X ai trecut la Dacia?”.

Alte persoane propaga anumite idei si conceptii fara sa cunoasca evolutia brand-ului Dacia sau calitatea actuala a masinilor. M-am saturat sa aud: „Tot Dacie e!” sau „Eu sa imi cumpar Dacie -n-ai sa vezi”. Culmea ca oamenii astia conduc masini mai vechi, nu au avut niciodata o masina noua si nu au facut nici macar un testdrive cu o Dacia. Aceste persoane prefera sa conduca o marca premium cu o vechime de 10 ani pe care sa o intretina cu piese aftermarket ieftine doar pentru imagine. In realitate masina respectiva nici nu se mai comporta cum a construit-o fabrica si multe din optionale nu mai functioneaza din cauza costurilor necesare pentru reparatie.

Siguranta pe primul loc – dintr-o data cand vine vorba de Dacia, sunt propagate informatiile despre siguranta precara a ocupantilor autovehiculului in caz de accident. Cine nu a auzit macar odata o stire ca Dacia are doar 3 stele la EuroNCAP? Oare cati dintre cei care propaga aceste informatii au intrat pe site-ul ofcial EuroNCAP si au inteles informatiile de acolo si cum sunt acordate punctajele? Stiati ca masina chiar daca este rezistenta structural este depunctata din cauza lipsei unor sisteme active de securitate care nu pot fi disponibile pe un astfel segment de pret? Deasemenea exista modele Dacia care beneficiaza de 4 stele, iar unele masuratori si teste propagate pe internet sunt de la autoturisme Dacia destinate pentru piete mai sarace, masinile avand lipsa multe sisteme de securitate disponibile standard pe versiunile comercializate in Romania.

Discutia despre materialele de la interior – da, recunosc, Dacia nu foloseste cele mai premium materiale si nu are multe elemente strict pentru design, insa modelul actual de Duster 2 arata excelent, iar consola centrala cel putin la varianta Prestige cu clima automata poate concura fara probleme cu masini din game superioare. Personal prefer materiale mai ieftine, cu aspect placut si mai putine artificii de design in favoarea unei constructii robuste, fiabile si fara zgomote. Exista un concurent principal al Duster, o marca japoneza care datorita unor elemente frumos vopsite in interior la cateva luni de exploatare in masina in special in perioada rece incep sa apara zgomote neplacute la trecerea peste denivelari sau la torsionarea caroseriei atunci cand se coboara dupa o bordura.

Eterna discutie despre motorizarile subdimensionate de la Dacia Duster facuta de oameni care de cele mai multe ori nici macar nu au condus un Duster. Pentru acestia am urmatoarele sfaturi – faceti un test drive, comparati masini identice ca masa. Daca ai condus o masina de 130CP care are o masa de 2 tone si spui ca cei 115 CP ai Dusterului sunt insuficienti s-ar putea sa ramai uimit ce poate face in teren acel Duster de 115CP si masa de 1200kg – doar despre asta e vorba, ce beneficii avem nu ce cifre scriem in brosura. Vorbind strict de Romania – in orasele aglomerate sau drumurile pline de gropi, obstacole sau soferi inconstienti caii aia multi sunt buni ca rezerva intr-o depasire insa de cele mai multe ori nu ai unde sa ii folosesti. Avand rezerva aia de putere multi soferi au impresia ca pot face orice, pot depasi in orice condtii si traiesc cu ideea ca la ce masina au doar nu o sa stea dupa toti fraierii pe sosea. Din pacate aceste lucruri duc uneori la depasiri la limita si situatii care se sfarsesc tragic pentru ca legile fizicii sunt aceleasi indiferent de marca masinii, iar drumurile noastre sunt la fel de proaste si periculoase, insa nu-i asa – ce e mai placut decat sa te lauzi ca masina ta are 150 cai nu ca amaratul de Duster 115.

Ajungand la partea de OffRoad aici lumea se mai calmeaza. Cei care au un scop in viata in a denigra marca autohtona, nu prea au argumente in aceasta zona. Se multumesc de multe ori sa faca unele comparatii cu masini de OffRoad consacrate precum Land Cruiser, Patrol sau Jeep, insa uita un amanunt. O astfel de masina porneste de la 30.000 euro in sus in varianta cea mai slaba de echipare, cifra la care nici cel mai dotat Duster nu ajunge. Nu are rost sa spun cat costa intretinerea sau care sunt impozitele pentru motoarele de capacitate mare. Pe scurt o sa va spun asa – la nivelul de pret al Duster-ului nu exista in momentul redactarii acestui anunt o masina noua cu tractiune integrala care sa ofere aceleasi capacitati in teren accidentat, sa aiba aceeasi garda la sol si sa permita selectarea manuala sau automata a modurilor de tractiune. Daca nu ma credeti puteti incepe sa cercetati.

In materie de design exterior, este greu sa ma pronunt, mie imi place, arata mai bine fata de modele mai scumpe insa fiecare cu perceptia lui. Am auzit insa comentarii de genul – in 2018 masina asta nu are stopuri LED. Stiti ce inseamna sa pui stopuri LED si ce beneficii ai? In primul rand e nevoie de un cost mai mare de implementare, dezvoltare si testare care se va regasi in pretul masinii. Beneficii? Consum mai redus daca e vorba doar de lumina de pozitie,incadrarea masinii in domeniul smart buy neputand initia o discutie despre lumini spate full LED. Ok, pana aici sa zicem ca acceptam pretul mai mare. Ce ne facem insa cand se defecteaza un astfel de sistem, lucru comun inclusiv la marci premium? Fata de inlocuirea unui bec aici s-ar schimba toata lampa stop. Aveti idee cat ar costa? Va spun eu peste 1000 lei doar piesa. Sunteti sigur ca vreti asta doar pentru un plus de imagine?

Un alt avantaj pentru cei care isi cumpara un Duster si doresc sa mearga in OffRoad ar fi multitudinea de accesorii dezvoltate pentru acesta. Pe scurt bani sa ai ca se gasesc suspensii, trolii, scuturi si multe accesorii gandite de diversi producatori pentru echiparea Duster.

Asteptam in comentarii si parerile voastre despre aceasta masina corecta, fabricata in Romania.

Vine iarna – e normal!

Este plin internetul de articole facute la comanda despre ce anvelope sa cumparam, la ce vulcanizari de top sa le montam si cum sa ne ferim de „iadul alb” sau ce trebuie sa facem sa fim pregatiti. In unele din ele daca ai rabdare sa le citesti constati ca iti insulta inteligenta, sunt insirate lucruri fara nici o valoare si este doar o pierdere de timp sau o metoda de „clickbait”, adica un titlu atragator te face sa intrii pe un articol mediocru doar ca sa faci trafic acelui site care va castiga din publicitate.

Am citit de curand un articol care ne sfatuia sa apelam la vulcanizari premium care au „proceduri”, care au personal calificat si asa mai departe, care nu sunt ca vulcanizarile de cartier care in principiu te tepuiesc. Sa va spun si parerea mea – iti poti lua teapa oriunde si poti gasi oameni super calificati oriunde. Ideal este sa te documentezi, sa citesti, sa cunosti ce trebuie facut si sa pretinzi calitate pentru banii platiti. Fiind pasionat de masini am schimbat de zeci de ori anvelope, m-am lovit de multe probleme, de oameni incompetenti si de oameni de la care am invatat lucruri insa nu e o regula ca ce e scump e si bun. Un exemplu ar fi situatia de acum cativa ani cand am fost la o vulcanizare celebra din aceea unde se formeaza o coada lunga am ramas surprins sa vad ca dupa ce a strans toate rotile cu pistolul pneumatic cu vreo 10-15 batai pe fiecare piulita, angajatul lor a venit si cu o cheie dinamometrica sa faca un „click” la fiecare piulita. L-am lasat in pace si ulterior la mine la atelier am slabit fiecare piulita si am strans-o cu cheia dinamometrica la cuplul corect. Pe scurt pentru cei care nu au inteles exemplul, strangerea cu pistolul pneumatic a produs un cuplu mult mai mare, iar actionarea cu dinamometrica dupa … avea doar un scop de imagine fara a ajuta la altceva.

Mi-ar placea sa dau un ban si sa am parte de un serviciu pe care sa ma pot baza ca e facut corect, ca la carte insa de multe ori am constatat contrariul si din aceasta cauza acolo unde am putut si mi-am permis am cumparat sculele necesare, m-am documentat si am facut singur operatiunile pentru repararea sau intretinerea masinii.

O alta moda la vulcanizare este sa se recomande inlocuirea si a valvelor la schimbul cauciucurilor – perfect de acord numai ca, majoritatea vulcanizarilor cumpara cele mai ieftine valve si te trezesti dupa o iarna, in vara urmatoare ca valvele alea schimbate sunt mai imbatranite si mai crapate fata de valvele tale vechi. Stiti care e diferenta dintre o valva no name si o valva Reinhaimer – va spun eu de cativa lei. Sigur nu mi-am permis sa imi cumpar o masina de dejantat si una de echilibrat roti insa de fiecare data cand montez un set de roti ma duc cu valvele mele cumparate din sursa sigura si sunt atent ca acele valve sa imi fie montate, sau mai simplu daca ma duc cu jante noi trag chiar eu direct valvele in locasul lor.

Iarna este frumoasa, chiar daca la stiri este prezentata ca o urgie, ca un infern. A supravietuit lumea pe vremuri cu masini cu carburatoare, cu motorina neaditivata si cu acumulatori pe care dimineata ii aduceai din casa de la cald ca sa poti porni, iar noi avand toata tehnologia moderna la indemana ne plangem ca e iarna grea atunci cand masina nu porneste pentru ca tot noi nu am avut grija din vara sa verificam daca avem toate bujiile incandescente functionale sau ne-am bazat ca acumulatorul care are 5 ani de zile o sa ne mai tina si iarna asta.

Asa cum am mai spus-o, masinile intretinute se vad iarna; o masina care are pana in 10 ani si functioneaza corect, are anvelope bune si potrivite nu va va face niciodata probleme. Aceasta va porni, va face cald si va merge prin zapada fara probleme in zilele de iarna. Inafara de zilele imediat urmatoare dupa un viscol puternic, cand asa cum ne recomanda si autoritatile este bine sa ne mai lasam pe acasa masinile in orase se circula decent, in conditii de iarna. Daca insa ne urcam toti in masini si blocam orasul parcand pe banda 2 ca avem treaba 5 minute la banca…atunci nu trebuie sa avem pretentii ca autoritatile nu au intervenit pentru deszapezire.

Iarna nu e ca vara asa ca nu te astepta sa dai cheie si sa pleci – nici masinii nu-i face bine la temperaturi scazute si nici nu vei putea face asta. Daca vrei sa pleci cu masina, treci peste comoditate si investeste maxim 20 lei intr-o perie de zapada, curata-ti geamurile, farurile si lasa macar 1-2 minute motorul sa se incalzeasca putin pana pleci. Acesta iti va multumi pentru ca a apucat sa aduca uleiul la o fluiditate cat de cat ok si sistemul de ungere este amorsat si pregatit pentru deplasarea prin nameti.

Daca stai intr-o zona care iti permite alimentarea electrica in stationare si vrei sa gasesti dimineata masina dezghetata si in interior o temperatura placuta poti apela la un sistem DEFA Warm Up . Nu e tocmai ieftin dar iti spun un secret: dupa ce beneficiezi de el nu mai concepi o masina fara aceasta echipare.

Anvelopele de iarna si ofertele de sezon ne pun in incurcatura pe multi. Exista sute de oferte care mai de care mai atragatoare, magazinele online promoveaza anvelope la preturi incredibile insa calitatea lasa de dorit de multe ori fix acolo la ofertele cele mai avantajoase. Ca sa iti apara tie la cautare acele anvelope comerciantul cheltuie o gramada de bani pentru publicitate, pentru ca Google sa scoata in fata la cautarea ta oferta lui. Ca sa si castige ceva pretul de achizitie al produsului trebuie sa fie foarte mic si implicit si calitatea indoielnica. Ce am descoperit de-a lungul timpului este ca putem gasi oferte foarte bune si la comercianti mai mici, care nu isi permit o promovare cu bugete mari. Exista marci de anvelope consacrate, cu traditie de care nu am auzit care sunt cu 40-70 de lei mai scumpe fata de o anvelopa reesapata sau ultra low cost insa aceea diferenta de bani se justifica prin performante net superioare vis a vis de performante, fiabilitate si rezistenta in timp. Studiati nu doar ofertele cat si marcile si producatorii din spatele ofertelor. Cine nu a auzit de Nokian in zilele noastre si ce renume si perceptie are marca raportat la anvelopele de iarna, iar acum cativa ani majoritatea persoanelor considerau Nokian un producator low cost. Ce spuneti insa de Gislaved? Ati auzit de ei? Sunt suedezi, au anvelope excelente in special variantele de iarna si know how-ul de productie Continental (grupul din care fac parte), iar pretul este foarte decent. Alegeti o anvelopa de iarna mai ieftina noua in defavoarea uneia second hand!

Lichidul de parbriz de iarna este esential cand temperaturile scad sub -5°C pe perioade mai lungi. Initial orice lichid de iarna face fata, nu ingheata si poate fi stropit pe parbriz; insa nu acestea sunt toate conditiile pentru ca un lichid sa fie catalogat ca fiind de calitate. In principal lichidul de parbriz trebuie sa curete eficient murdaria fara consum foarte mare de fluid, sa nu lase depuneri si nu in ultimul rand sa nu inghete cand ramane intr-o pelicula fina pe parbrizul rece. Vi s-a intamplat sa incercati sa spalati parbrizul cu lichid care nu a inghetat in vas dar cand acesta ajunge pe parbriz sa inghete instant? Ei bine ala nu e un lichid bun sau este diluat incorect pentru temperatura la care este expus.

Ca sa nu e trezesti in cele mai nepotrivite momente ca nu ai vizibilitate, este bine sa pui un set nou de stergatoare, de calitate, care sa nu fie rigide la frig, care sa stearga bine parbrizul si sa nu faca zgomot. Nu astepta sa ai probleme, actioneaza din timp. Asta inseamna sa ai o masina intretinuta.

Pentru cei care isi iubesc masina si vor sa o mentina ca noua, inclusiv pentru masinile noi le recomand sa faca un tratament cu ceara. Asta inseamna ca trebuie sa foloseasca un spray cu ceara de cavitati sau conservare pe zonele expuse coroziunii de sub masina respectiv pe suruburi, filete, piulite, muchii de tabla ale caroseriei sau scuturilor, cavitati etc. Evident este necesar sa aplicati pe suprafete curate si uscate si sa nu va apucati sa faceti asta cand temperaturile au scazut sub 10 °C;

Chederele este esential sa le pregatim de iarna aplicand o ceara sau un spray de protectie. Usile nu se vor mai lipi iar cauciucul va ramane suplu, elastic si va asigura etansarea perfecta.Glicerina boraxata pe chedere 🙂 se folosea cand nu exista altceva.

Pentru alte sugestii sau intrebari astept comentariile voastre!

BENZINA E5 , MOTORINA B7

In curand notatiile la pompa se vor modifica. Pentru a se specifica mult mai vizibil continutul de etanol respectiv biodiesel din componenta carburantilor o noua reglementare ii va obliga pe benzinari sa eticheteze total diferit sortimentele de combustibil

Astfel ne pregatim pentru introducerea pe piata a sortimentelor speciale de combustibil compatibile doar cu motoare special pregatite in acest sens cat si pentru un nou tip de motorina sintetica abreviata XTL.

Ramane de vazut cate incurcaturi se vor face si cate alimentari gresite tinand cont ca motorina va fi reprezentata de litera B care poate fi intuita ca provine de la „benzina”.

Mocanita de pe Valea Vaserului

 

Scriem acest articol pentru ca suntem pasionati de lucrurile tehnice, iar mocanita de pe Valea Vaserului reprezinta o bogatie din punct de vedere tehnic cat si cultural. Mentinerea in functiune a acestei cai ferate forestiere cu ecartament mic (760mm) este o reusita extraordinara a unor oameni pasionati si dornici de a face ceva diferit in Romania, de a dovedi ca se poate daca iti doresti cu adevarat.

Devenita un simbol pentru acest gen de cale ferata din Romania si reusind de la an la an sa atraga din ce in ce mai multi turisti romani cat si straini, mocanita din Valea Vaserului este inca functionala si datorita strainilor si fundatiei Wassertalbahn. Cu ajutorul acesteia s-au repus în funcţiune locomotive care fuseseră retrase din funcţiune, s-au procurat noi vagoane de persoane şi s-au restaurat depoul şi cladirea istorică a gării.

In perioada in care in Romania se inchid trasee de cai ferate comerciale din cauza proastei gestionari, a incompetentei si a coruptiei din domeniul transportului feroviar, o mana de oameni reusesc sa mentina in functiune ultima cale ferata forestiera activa pe care circula locomotive cu abur. Acest lucru inseamna ca pe langa problemele uzuale de care se loveste orice intreprinzator care doreste sa isi desfasoare activitatea in Romania, cei care desfasoara aceasta activitate reusesc sa depaseasca provocari tehnice de a mentine in exploatare locomotive cu abur si o infrastructura speciala pentru acest tip de locomotive si vagoane reusesc sa ofere si confort cat si alte atractii pentru turistii care vin sa faca o excursie cu acest tren minunat. O alta provocare este sa gasesti oameni priceputi care sa cunoasca aceste locomotive, sa le conduca, sa execute mentenanta si sa fabrice piese necesare mentinerii in functiune a acestor bijuterii.

Pe parcursul unei excursii uzuale ~ 43km (dus -intors) aveti ocazia sa admirati o vale de o salbaticie fermecatoare, de-a lungul raului Vaser. Veti strabate o zona impadurita enorma, fara alte drumuri de acces sau asezari omenesti si veti putea admira salbaticia locului. Aerul curat si racoarea padurii vor fi cel mai bine percepute din vagoanele deschise. Intr-o zi calduroasa aceasta excursie este o binecuvantare.

Pentru ca locomotivele cu abur sa poata fi exploatate pentru activitatea turistica cat mai mult timp, trenurile de productie folosesc predominant locomotive diesel, si acestea fiind niste masinarii interesante de observat pentru orice pasionat de tehnica si mecanica.

Pe langa experienta inedita de a circula intr-un tren tras de o locomotiva cu abur, pe traseu veti putea servi produse de patiserie, cafea, sucuri, iar la statia finala veti fi serviti cu o masa calda si va veti delecta cu muzica si dansuri specifice zonei Maramures.

Personalul tanar este foarte amabil, iar mecanicii si personalul de la intretinere abia asteapta sa fie provocati sa va vorbeasca despre locomotivele pe care le exploateaza si ingrijesc cu multa placere si pricepere.

Spre bucuria numerosilor vizitatori, traditia de la Viseul de Sus isi continua drumul. Din mai pana in octombrie, circula regulat trenuri cu aburi pentru turisti pana la statia Paltin si inapoi. Informatiile exacte despre mersul trenurilor sau trenuri-charter le gasiti pe www.cffviseu.com

 

Masinile NU se repara pe Facebook

Spre deosebire de titlurile spectaculoase care nu au legatura cu articolele in sine scopul lor fiind de „clicklbait” in acest articol noi chiar asta vrem sa spunem: „Nu va mai reparati masinile pe Facebook!”

La ce ne referim mai precis – la intrebarile adresate pe grupurile de Facebook referitoare la diverse probleme pe care masina ta le are. In primul rand trebuie sa fii constient de faptul ca cel care se pricepe intradevar nu va sta niciodata sa iti dea sfaturi pe Facebook iar daca din asta traieste (diagnoza, mecanica, electrica/electronica auto) poti fii convins ca nu isi va afecta propria sursa de venit dand sfaturi. Asta in primul rand, in al doilea rand chiar daca ar vrea sa faca asta, in mod cert tu nu ii poti furniza toate datele de care are nevoie pentru o diagnoza corecta.

Spre exemplu sunt intrebari de genul: „Colegii am si eu o problema cu injectorul 3 la diesel ce e mai bine sa-l schimb sau sa-l curat, sa-l repar?” Evident prin „schimbat” majoritatea inteleg cumpararea unui injector SH. Iar raspunsurile si sfaturile nu intarzie sa apara: „Parerea mea e sa iei alt injector din dezmembrari”, „Stiu eu un baiat in …..care le repara, are si tester”, „Schimba duzele (scris diuzele) si nu mai ai probleme eu asa am facut si a mers” si lista poate continua.

Sa va explic pe scurt cum sta treaba – lucrurile nu sunt asa simple precum par, sau sunt simple pentru cel care intelege si se pricepe. In primul rand orice injector montat si demontat chiar si nou nu va mai avea aceeasi caracteristica, adica acel cod trecut pe injector va trebui generat din nou pe un stand specializat. Codul ajuta sistemul de injectie sa functioneze ca un tot unitar si sa reuseasca sa dozeze injectia pentru o functionare corecta a motorului. Un injector SH care poate fi mai prost ca cel pe care doresti sa il schimbi va avea in mod cert alta caracteristica fata de ce ai tu stocat in ECU masinii, asta inseamna ca si atunci cand acesta ar functiona corect ar trebui rescris in calculatorul masinii. „Baiatu” care cumpara supape de retur si le inlocuieste in injectoare si are si tester, daca face asta la el acasa in mod sigur nu are stand de testare, deci degeaba sa zicem ca are posibilitatea sa scrie codul pentru caracteristica injectorului cu testerul; te poate ajuta strict in cazul in care iti monteaza un injector nou, lucru de care toata lumea fuge ca „e scump”.

Problemele injectoarelor de motoare diesel CR nu dispar din curatare fie cu ultrasunete sau alte solutii, de cele mai multe ori fiind vorba de uzuri interne, iar uzura nu se repara prin curatare.

Duzele de injectoare NU sunt acelasi lucru cu supapele de retur.

Exista repere care la prima vedere arata la fel insa difera constructiv la detalii care uneori nu pot fi sesizate cu ochiul liber. In general diferente intre aceleasi motoare cu norme Euro diferite.

Piesele pe care le gasiti la preturi mici pe internet, vandute la negru, sunt de cele mai multe ori piese noi, originale insa sunt rebut. Asta inseamna ca sunt produse care nu corespund condițiilor calitative stabilite prin standarde, norme interne, contracte etc. și care nu pot fi utilizate direct în scopul pentru care au fost realizate, reprezentând o pierdere economică. Aceste produse in general se recicleaza in fabrici insa o parte dintre ele ajung sa fie vandute pe piata neagra, fiind greu identificabile ca rebut fara SDV-uri specializate. Practic dati bani pe niste piese neconforme dimensional sau cu probleme de material, tratamente termice etc. Putem detalia si mai mult subiectul insa cred ca ideea de baza s-a inteles si nu vrem sa va plictisim.

Referitor la alte probleme si zgomote aparute – este foarte greu sa primiti un raspuns corect, din contra puteti merge catre rezolvari eronate ale problemelor cheltuind resurse si pierzand timp degeaba.

Nu trebuie sa ne mai mire faptul ca nu se mai gasesc oameni calificati care sa ne rezolve problemele, care stiu intradevar meserie, care sunt la zi cu informatiile si care au sculele si dispozitivele necesare pentru diagnostic corect. Piata se umple de produse ieftine aparent similare produselor originale, iar comerciantii corecti si piesele premium dispar.

Decizia este in final a voastra referitor la calea aleasa.