Convertoare de rugina / Vopsire tamburi Duster

Ca orice pasionat de automobile si de mecanica / restaurari, la randul meu, m-am lovit in diferite momente de problema ruginii. Toata lumea o cunoaste dar putini stiu concret ce este, cum se formeaza, ce favorizeaza aparitia ei si cu ce ii putem opri inaintarea.

Asa cum te-am obisnuit articolele mele sunt la obiect, fara explicatii nefolositoare sau descrieri copiate dupa internet. Aici gasesti experienta pura, iar sfaturile date de mine vin in urma a foarte multe zile si nopti petrecute in atelier, a unor sume de bani importante cheltuite pe diverse solutii sau strategii de lucru si dupa mult praf inhalat in urma lustruirii si curatarii suprafetelor metalice.

De-a lungul timpului am folosit mai multe convertoare de rugina si chiar am promovat activ ceva produse italienesti, insa incercarile repetate si experienta acumulata cat si unele probleme cu diferente intre loturi m-au facut sa caut alta solutie pentru conversia ruginii.

Evident ca am descoperit si solutii mai ieftine sau mai scumpe cu descrieri similare vis a vis de rugina insa rezultatele au fost apropiate doar in cazul unor produse extrem de scumpe care se vand pentru tratamente pe zone mici de ordinul centimetrilor patrati, cantitatea necesara pentru un sasiu de masina de teren fiind clar nejustificata dpdv financiar.

Ceea ce am mai observat de cativa ani incoace este ca multi producatori de vopseluri sau comercianti introduc termenul de „convertor de rugina” in denumirile produselor – rezultatele insa nu se vad. Din dorinta de a scapa de munca am folosit si vopsea care „se aplica direct pe rugina” insa am ajuns ca dupa un an sa o iau de la capat.

Sfatul meu este sa incercati si Forch Coroplex si cel mai important sa respectati regulile de aplicare asteptand cu rabdare sa treaca timpii de uscare si sa aplicati un sistem grund vopsea peste suprafata tratata. Rezultatele se vor vedea prin rezistenta in timp a lucrarii.

In poza din articol este un tambur de frana de Duster la care am facut ce fabrica a omis sa faca. L-am protejat contra coroziunii si i-am oferit un aspect ingrijit pentru a nu creea o nota discordanta cu elegantele jante de 17″ de la Duster2. Am observat ca foarte multa lume se plange de acest aspect neplacut de tamburi ruginiti si multi incearca tot felul de solutii insa sunt putini cei care fac operatiunea de curatare corect si ulterior aplica tratamentul si vopseaua potrivita. Pentru alte detalii va stau la dispozitie, puteti sa-mi adresati intrebari in josul paginii.

Spor la treaba!

Cu masca sau fara masca?

Is the Cursed "Pac-Man" Face Mask for Real? – Texas Monthly

Tu crezi sau nu in COVID?

La inceput am fost speriati, am vazut ce au patit altii si ne-am speriat de stirile venite din Italia si China, de medicii care trageau semnale de alarma si de filmarile cu salile de ATI pline de pacienti ventilati mecanic.

Ulterior a venit starea de urgenta, izolarea si restrictiile. Am inteles ca avem nevoie de masti si a inceput nebunia obtinerii acestora. Pe piata preturile au explodat atat pentru masti cat si pentru manusi de unica folosinta. In scurt timp stocurile s-au epuizat in mare masura iar produsele ramase disponibile s-au comercializat la preturi exorbitante. Au ajuns sa se vanda cutii cu manusi de calitate mediocra la preturi mai mari fata de manusi profesionale de vopsitorie, rezistente la solventi.

In scurt timp au aparut si produse ieftine, neconforme care s-au vandut ca painea calda. Lumea a cumparat ce a gasit si frica a fost elementul care ne-a facut sa cheltuim sume importante pe produse care au devenit indispensabile.

Cu ajutorul campaniilor de informare am constientizat lucruri care ar fi fost normale sa le facem si fara aceasta situatie de urgenta. Am inceput sa ne spalam mai des pe maini si sa acordam atentie si la modul cum o facem, sa dezinfectam suprafete si sa realizam ca obiectele pe care le atingem des atat noi cat si alte persoane au o incarcare mare de virusuri si bacterii.

Au inceput discutiile si speculatiile si mai toata lumea a auzit de KN95, de masti chirurgicale de FFP2 sau FFP3 si a ales cum a crezut.

La ora actuala chiar daca pericolul inca pandeste, frica a mai trecut, teoriile conspiratiei impanzesc internetul iar oamenii au inceput sa nu mai creada ca exista un pericol real, iar ezitarile autoritatilor si lipsa actiunilor concrete in multe situatii au dus la o lipsa de incredere in recomandarile guvernantilor.

La ora actuala suntem impartiti si majoritatea ne-am separat in doua tabere: -cei care cred ca pericolul este real si cei care considera ca este o manipulare. Intr-un fel sau altul in functie de ce am citit fiecare am luat o decizie si din pacate informatiile false si lipsa educatiei pentru sanatate isi spun cuvantul cand vine vorba de perceptia pericolelor in randul oamenilor de rand.

Se fac campanii pe bani grei pentru mediatizare si explicatii despre cum sa purtam mastile, cum sa ne acoperim nasul si gura si cum sa nu atingem cu mana suprafetele expuse incarcarii virale insa chiar mai marii tarii fac greseli si folosesc gresit mastile chiar si in interviurile televizate. Unii dintre ei refuza sa poarte masca si induc ideea ca obligativitatea purtarii acesteia in locurile publice inchise nu este necesara si este abuziva.

Suntem invrajbiti si incepem sa ii uram pe cei din tabara opusa in loc sa cautam si sa ne documentam este mult mai important sa ne certam cu ceilalti, sa le aratam ca noi detinem adevarul absolut…

Am ajuns sa purtam mastile doar din obligatie, sa le folosim saptamani intregi, sa le tinem la masina agatate la oglinda si sa le atingem pe toate partile. Le tinem in buzunare sau le purtam dupa ce s-au umplut de praf. Unii le poarta incorect si uneori sunt chiar mandri ca au „fraudat” sistemul si au reusit sa treaca neobservati de parca nu le poarta si pentru propria protectie.

Educatia si cunoasterea sunt primordiale iar informarea corecta este necesara. Haideti sa depasim aceste momente si sa iesim cu bine din aceasta pandemie. Nu este prima pe care a cunoscut-o omenirea si in mod cert nu va fi ultima.

Respectati regulile – pericolul exista!

Ungem sau nu prezoanele

Spre exemplu sunt unii care sustin ca prezoanele nu se ung niciodata, ca nu scrie nicaieri, sau mai sunt cei care realizeaza necesitatea ungerii, care au avut parte de suruburi blocate sau roti care nu puteau fi scoase de pe butuc dar care nu considera importanta si unsoarea folosita si recomanda vaselina uzuala ca fiind exact ce trebuie.

Cum se aplica pasta de cupru

O discutie eterna pe forumuri sau grupuri de facebook la fel cum este si cea despre ce ulei de motor sa folosim este cea despre ungerea suruburilor, prezoanelor sau piulitelor de roti. La orice intrebare de acest gen sau la orice postare in care cineva povesteste ca a gresat filetele asamblarilor demontabile ale rotilor sau intreaba daca este nevoie de acest lucru, urmeaza un potop de comentarii in care foarte multi „specialisti” isi dau cu parerea si se ajunge la polemici interminabile. Pentru unii este mai important sa isi impuna parerea decat sa gandeasca si sa se documenteze.

Incercam sa clarificam si va spunem ca filetele au nevoie de ungere, suruburile si piulitele rotilor se greseaza, dar respectand reguli si folosind produse specifice, dedicate.

La masinile noi, cat si la masinile la care rotile se inlocuiesc cel putin odata pe an si implicit jantele sunt demontate, blocarea filetelor este mai putin probabila, insa in functie de natura materialelor care intra in contact, de exploatarea masinii de iernile mai blande sau mai serioase prin care trece masina si implicit de numarul de km parcursi, rotile se pot „suda” pe suprafetele de montaj si pe inelele de centrare si este foarte probabil ca atunci cand faceti o pana si nu sunteti intr-un atelier, demontarea rotii doar cu uneltele din dotarea masinii poate deveni anevoioasa sau imposibila. Daca adaugam si o zi ploioasa la la decor sigur o sa va doriti sa fi aplicat pasta.

Asa cum am mai explicat si in alte articole in primul rand este necesar sa alegem o pasta de cupru de calitate – da, se foloseste pasta de cupru, NU WD40, nu vaselina de rulmenti sau cine stie ce alta unsoare care are alta destinatie. Pasta de cupru trebuie sa fie vascoasa si sa fie mentionat de producator ca are ca destinatie ungerea filetelor cat si temperatura maxima pana la care este garantata ca nu picura sau isi pierde proprietatile.

Daca pui mai mult nu va fi un efect mai bun – se pune putina unsoare pe fiecare filet, practic daca este vorba de un surub se atinge filetul in partea de inceput de pasta de cupru sau se pulverizeaza putin daca este vorba de spray pasta de cupru (vezi foto). Aceste mici cantitati de pasta de cupru se vor intinde pe filet odata cu insurubarea si vor fi suficiente ca sa nu se produca o blocare prin corodare sau alte reactii chimice. O cantitate prea mare poate duce la favorizarea strangerii pana la distrugerea materialului din care este facut filetul. Se poate atinge cu usurinta limita de curgere a materialului si deformarile vor fi distructive – suruburile se vor subtia si se vor rupe spre exemplu.

O alta zona in care apare coroziunea si blocarea de aceasta data a jantei pe butuc, este zona gaurilor de centrare. Nu stiu daca ati scos vreodata toate suruburile unei roti si ati constatat ca roata nu se misca de pe pozitie – asta se intampla cand butucul si zona de centrare corodeaza. Pentru evitarea acestui fenomen si in aceasta zona se aplica pasta de cupru uniform dar nu in cantitati mari (vezi poza). O cantitate mare de pasta in aceasta zona sau o unsoare fara proprietatile corecte poate conduce la contaminarea discurilor de frana cu unsoare din cauza fortei centrifuge si a temperaturilor care pot creste semnificativ dupa franari succesive.

Nu uitati sa curatati suprafetele corodate cu o perie de sarma si sa verificati zonele de contact dintre janta si butuc sau tambure, iar strangerea suruburilor/piulitelor sa o faceti in ordinea corecta si la cuplul specificat de producatorul autoturismului.

Spor la treaba!

Norme de ulei si capacitati umplere Duster / Duster2

Uleiul este foarte important pentru functionarea motoarelor.

Calitatea acestuia cat si respectarea cantitatilor de umplere au o importanta deosebita in limitarea uzurilor si in functionarea corecta si cu performante bune a motoarelor si transmisiilor.

Articolul de fata isi propune sa lamureasca unele din cele mai frecvente intrebari in randul posesorilor de Duster si sa ii ajute in alegerea corecta a lubrifiantilor necesari cat si a cantitatilor suficiente de umplere.

Informatiile prezente in acest articol sunt documentate din manuale tehnice si din surse proprii si pot suferi actualizari in functie de evolutia normelor impuse de Renault sau de clarificari obtinute ulterior.

Daca in cazul motoarelor de generatie mai veche respectarea vascozitatii optime era cel mai important criteriu luat in calcul de catre mecanici sau pasionati care isi faceau singuri reviziile, in cazul noilor motoare Dacia / Renault complicatiile tehnice si noile sisteme de tratare a gazelor de esapament Euro5 si Euro6 (DPF, GPF) impun utilizarea unor lubrifianti speciali care respecta norme stricte impuse de fabricant, in caz contrar defectarea sistemelor de post tratare in principal poate surveni chiar si de la primul schimb de ulei neadecvat.

Toate cele de mai sus cat si trecerea la un nou furnizor de lubrifianti OE pentru Dacia / Renault au produs multe confuzii pe piata. La data redactarii acestui articol Castrol furnizeaza lubrifiantii OE pentru Renault inlocuind partenerul consacrat ELF. Acest lucru nu inseamna ca cei care au folosit si au fost multumiti de lubrifiantii ELF precum 5W30 FullTech FE pentru primele generatii de DPF trebuie sa renunte la acest ulei. Noi vom incerca sa facem putina lumina si sa va usuram alegerea lubrifiantului cat mai corect pentru autoturismul dvs. Dacia Duster.

Sa trecem la subiect si la informatii concrete:

Motoarele diesel 1.5 DCi codificate generic K9K nu sunt identice cum este intiparit in viziunea multor persoane. Exista diferente majore si implicit cerinte diferite de lubrifiant. Diferentierea se face in functie de cele trei cifre care urmeaza codului K9K. In lista de mai jos gasiti capacitatile de umplere in functie de acest indice motor:

4,8 litri ulei motor pentru urmatoarele variante: K9K 656, K9K 658, K9K 667 SI K9K 678;

5,7 litri ulei motor pentru urmatoarele variante: K9K 872 SI K9K 874 (motorizari cu AdBlue);

Pentru toate aceste motorizari noul standard de lubrifiant care poate fi utilizat este RN17. Acest standard introdus in 2018 pentru noile motoare DCi si Tce Renault are cerinte specifice stricte pentru buna functionare a motoarelor echipate cu sisteme de reducere catalitica selectiva (SCR). Lubrifiantul gama noua OE Castrol este disponibil in bidoane de 1L si 5L:

https://www.daciashop.ro/ulei-5w30-rn17-euro6-scr-1l

https://www.daciashop.ro/lubrifianti-antigel/total-group/ulei-5w30-rn17-euro6-scr

Pentru motorizarile Duster 1 DCi uleiul recomandat de producator este ELF 5W30 Full TECH FE (fost Solaris) care respecta normele mai vechi RN0720 – aveti nevoie de un bidon de 5L pentru un schimb, umplerea se faca fara a depasi nivelul maxim de pe joja:

https://www.daciashop.ro/elf-fulltech-fe-dpf-(solaris-fe)-5l?search=solaris

https://www.daciashop.ro/elf-solaris-1L?search=solaris

Referitor la cutiile de viteze, cutii de transfer si diferentiale, standardele pentru generatia anterioara de Duster (Duster 1) sunt urmatoarele:

Ulei cutie de viteze 4×4 – 6 trepte:

2 litri (pentru Duster 4×4) 80W90 API GL5

https://www.daciashop.ro/ulei-cutie-transfer-diferential-spate-duster

Ulei cutie transfer Duster 4×4:

0,25L (pentru Duster 4×4) 80W90 API GL5:

https://www.daciashop.ro/ulei-cutie-transfer-diferential-spate-duster

Ulei diferential spate Duster 4×4:

0,8L (pentru Duster 4×4) 80W90 API GL5:

https://www.daciashop.ro/ulei-cutie-transfer-diferential-spate-duster

Daca nu sunteti siguri de cat ulei aveti nevoie pentru motorul dvs. tineti cont de nivelul de min si max de pe joja si completati treptat. Nvelul de ulei se verifica cu masina parcata pe un teren orizontal dupa ce motorul s-a racit sau ati asteptat suficient dupa oprirea acestuia pentru ca tot uleiul sa se scurga in baie.

Valorile de umplere de mai sus sunt valabile pentru cantitati maximale, dar tinand cont ca golirea la schimb nu se poate face complet este indicat sa verificati la umplere pe joja fara a depasi nivelul maxim.

Asteptam si alte sugestii sau completari din partea dvs.

COVID 19 – inconstienta, dezinformare si lipsuri

Situatia din Romania

Nu stiu daca ati fost de curand intr-un spital din Romania, in situatia uzuala, inaintea acestui episod de pandemie; nu stiu daca din nefericire ati avut nevoie de urgenta de ingrijiri medicale sau daca ati asteptat vreodata in UPU sa fiti consultat. Situatia nu era una normala, spitalele sunt intr-o stare jalnica, daca prin UPU s-au mai facut investitii cand urci spre saloane sau ajungi in alte corpuri realizezi adevarata situatie. Spatiile sunt improvizate, suprafetele sunt mai mici, locurile de parcare si de depozitare sunt insuficiente – se lucreaza pe principiul „ne descurcam cu ce avem”. Pe langa toate aceste neajunsuri sistemul este ineficientizat si de numeroase persoane care ocupa abuziv posturi, care au fost angajate pe baza relatiilor si nu a meritelor, persoane care nu sunt competente pe posturile pe care sunt angajate sau care au nevoie de perioade lungi de acomodare venind din domenii total diferite.

In acest sistem cu probleme lucreaza personal medical calificat, dedicat insa de cele mai multe ori depasit de numarul mare de solicitari si lipsa instrumentelor de gestionare a acestora. Triajul este plin de oameni veniti cu diverse probleme, harmalaie si nervi + cazuri grave de urgenta aduse de ambulante. Toate astea sunt regula si nu exceptia. Medicii si asistentii sunt epuizati, riscul de a face o greseala creste.

Acum haideti sa suprapunem peste aceste probleme si situatia actuala de pandemie. Practic sa incarcam sistemul cu pacienti din ce in ce mai multi care trebuiesc tratati in conditii speciale, trebuie izolati si pentru care practic nu exista o schema clara de tratament, cel putin din informatiile disponibile la momentul redactarii acestui articol. Sa ne gandim ca cifrele de la televizor nu sunt reale si infectati sunt mult mai multi, care la randul lor infecteaza mai departe. Nu avem cum sa schimbam peste noapte spitalele, sa construim altele noi sa ne aprovizionam cu materiale sanitare cand deja in lume sunt probleme inclusiv la tari cu sisteme de sanatate mult mai dezvoltate sau sa eficientizam DSP-urile care au fost depasite total de situatia la care trebuiau sa intervina.

Singurele lucruri la indemana pe care le putem face sunt sa respecatm sfaturile autoritatilor, sa ne protejam si sa ne izolam. Nimeni nu poate face minuni, oricare dintre noi se poate infecta si oricare dintre noi poate face o forma grava si chiar daca ne putem vindeca, va asigur ca simpla internare in spital este o experienta neplacuta. Nu are rost sa risti, sa iesi din casa pentru lucruri neesentiale, sa consideri ca nu ti se poate intampla ceva. Vor urma saptamani critice, trebuie sa lasam camerele de garda si spitalele cat mai libere de cazuri non urgente. Exista mari sanse sa apara si victime colaterale intr-o situatie grava in care personalul medical sa fie indisponibilizat de infectare cu acest virus sau de epuizare.

Daca stam acasa nu este o vacanta in care sa facem petreceri sau sa ne vedem cu prietenii. Este o situatie critica in care distantarea sociala este esentiala pentru evolutia ulterioara a imbolnavirilor. Avem ocazia sa ne linistim, sa ne abatem de la aglomeratie, de la stresul cotidian si de agitatia zilnica, sa citim o carte sau sa vizionam un film, sa ne ocupam de pasiunile noastre pentru care nu aveam timp.

Romanul in general are impresia ca a trecut prin prea multe neajunsuri si a suferit destul ca sa il mai sperie „o raceala”, are impresia ca lui nu i se poate intampla si ca are un sistem imunitar care poate respinge boala. Din aceste motive fara reguli cu titlu de obligatie (NU recomandare) unele persoane vor continua sa ignore avertizarile si sa nu ia nici o masura de baza pentru reducerea numarului de infectati.

Sa ne auzim cu bine!

Cordon mastic pentru multiple aplicatii

Va prezentam in continuare un cordon de mastic performant, destinat utilizarii in industria auto ca produs de prim montaj. Proprietatile acestuia satisfac cerintele speciale necesare pentru utilizare ca element intermediar de etansare intre diverse elemente de caroserie sau accesorii. Deoarece este un produs destinat exclusiv industriei rigorile productiei nu permit abateri de calitate, astfel aveti siguranta ca fiecare rola de mastic va oferi performanta ridicata in exploatare.

Conditiile de pastrare si depozitare, cat si rulajul mare asigura produse care nu vor avea o calitate alterata. Livrarea se face in ambalaje speciale care mentin forma rolelor si nu afecteaza integritatea acestora la transport pentru a asigura o utilizare usoara. Este important sa folositi produsul pe suprafete curate, fara grasimi si sa aplicati cordonul fara sa il atingeti sau sa il contaminati cu praf pentru ca acesta sa adere pe suprafete (se foloseste banda de aplicare inclusa).

Acest mastic a fost folosit cu succes pentru etansare fete de usi, etansare demontabila pentru faruri intre elementul transparent si carcasa far, lipire profile de gips carton pentru atenuare propagare vibratii, etansare carcase sisteme de ventilatie etc.

Produsul are avantajul ca nu se usuca, isi pastreaza elasticitatea si este stabil intr-o gama variata de temperaturi. Chiar si dupa ani de zile elementele imbinate se pot demonta. Materialul este inodor, de culoare neagra. Lungimea unei role este de aproximativ 2,6m iar masa de 223 grame.

Pentru alte intrebari sau oferte cantitati en-gross ne puteti solicita informatii pe adresa de email office@daciashop.ro

Produsul poate fi comandat de aici: daciashop.ro/mastic-etansare-ixell-fata-usa?search=mastic

Bataia de joc a statului roman la adresa pasionatilor de masini

Scriu acest articol pentru ca mi-e scarba de deciziile luate in tara asta, de cum se fac lucrurile si de cum sunt tratati oamenii normali, care muncesc, isi platesc taxele si vor si ei sa traiasca, sa aiba un motiv pentru care se trezesc de dimineata si se duc la munca pe salarii care jumate se duc pe impozite din start si din ce ramane mai pleaca si de acolo sub alte forme tot catre stat fie TVA, acciza la combustibil, taxa pe alcool sau tigari, impozite pe case si masini, roviniete etc

Sa trecem la subiect – esti pasionat de masini si in special de vehicule mai vechi, mai simple, mai usor de intretinut si exploatat. Iti place sa mesteresti, sa intretii si sa ai o masina altfel, o masina veche intretinuta impecabil care intoarce capete pe strada, cu care iesi in weekend sau in zilele de sarbatoare. Ok, e non euro, polueaza dar parcurgi maxim 5000km pe an cu ea. Ei bine statul roman ti-o impoziteaza ca masina de lux pentru ca are capacitate cilindrica mare si in opinia lor asta e un semn al luxului. Masinile astea asa sunt, asa se faceau pe vremea aia si se faceau bine ca mai merg si acum unele fara prea mari reparatii. Dar NU nu ai voie sa iti vezi de pasiunea ta, sa te bucuri de cateva sute de km facuti zambind pentru ca trebuie sa scoti din buzunar impozite enorme, asigurari enorme si mai nou, in Bucuresti sa nu poti circula. Da stiu o sa spuneti ca se poate plati taxa – ei bine articolul nu face referire la cei pe care ii dau banii afara din casa, la cei pentru care sumele astea reprezinta consumatia intr-un club in weekend; oricum aceia nu merg cu astfel de masini si nu trudesc sa mentina in viata niste vehicule istorice.

Am spus istorice si va duceti cu gandul ca masinile acestea sunt scutite de impozite. Asa este, dar cine isi permite dintre muritorii de rand sa aiba un vehicul capabil sa treaca de comisiile riguroase de atestare? Va spun eu foarte putini. O masina ca sa poata fi certificata ca vehicul istoric trebuie sa fie intr-o anumita forma, sa aiba piese originale, motor original si peste 30 ani vechime. Ei bine stimati cititori aceste lucruri nu sunt usor de realizat si cine le poate realiza cheltuie din start sume enorme de bani.

Politicile proaste si inventiile legislative au dus la importul a mii de masini vechi, proaste poluante in ideea de a lua taxe de la populatia saraca, care prefera sa aduca o masina la mana a doua sa achite si taxa si sa circule cu ea insa taxa s-a dovedit ilegala si uite asa pe banii nostri mii de functionari au incasat si ulterior au returnat aceasta taxa ba chiar s-au platit penalizari. Munca in zadar, stress si timp pierdut pe la ghisee cu un rezultat dezastros – mii de rable pe drumuri si introducerea in aceeasi oala a pasionatilor care au masini vechi, impecabile dpdv mecanic dar care sunt constransi sa suporte taxe din ce in ce mai mari chiar daca polueaza foarte putin.

Are rost sa va mai spunem ca toate masinile statului sunt excluse de la impozite si au voie sa circule o groaza de camioane de la MAI in special autospeciale de pompieri care la interventie scot mai mult fum ca incendiul?

Cum mama dracului am ajuns ca tot astia saracii sa platim pentru amaratele noastre de masini mai mult ca sa le tinem in circulatie decat cei care isi permit vehicule de lux?

Cum s-a ajuns ca un ARO sau un IMS sa coste enorm si daca nu este certificat ca vehicul istoric sa fie aproape imposibil de mentinut in circulatie dpdv financiar?

Poluarea nu este facuta de aceste vehicule superbe care merg la cateva intalniri si in weekend, poluarea este generata de mersul bara la bara pe centura, de pornirile si opririle repetate in trafic pentru ca nu avem infrastructura, de lipsa dezvoltarii oraselor si satelor si de aglomeratia urbana din marile orase unde lumea incearca sa gaseasca un loc mai bun de munca dar nu primeste nici transport civilizat in comun, nici parcari si nici drumuri.

1 decembrie si ziua nationala

In fiecare an de 1 decembrie toate au legatura cu ziua nationala, site-urile isi editeaza imaginile de fundal, adauga steaguri, masinile flutura stegulete prinse pe la geamurile laterale, la STB apar steaguri la oglinzile autobuzelor si tramvaielor – trendul de mandrie nationala cuprinde pe toata lumea chiar daca multi habar nu au ce semnificatie are ziua de 1 decembrie.

Am votat si acum ne asteptam ca presedintele sa se puna pe treaba, sa schimbe totul din temelii si tara sa mearga spre bine insa fiecare dintre noi va face in continuare ce a facut si pana acum. Schimbarile se fac atunci cand ne vom schimba fiecare in parte, atunci cand nu ne vom mai plange ca e un oras murdar dar vom fuma si vom arunca din masina tigara pe geam, sau vom continua sa aruncam tot gunoiul in acelasi loc pentru ca „asa fac toti”; in trafic lucrurile nu se pot schimba prea curand pentru ca nu avem sosele, drumuri si solutii gandite de oameni competenti insa civilizatia inseamna sa ne purtam corect, sa nu fortam ca dementii si sa mai permitem si altora sa foloseasca drumurile publice, sa ne asteptam randul si sa nu intram ostentativ cand nu avem prioritate, sa folosim semnalul cand schimbam directia si sa nu ne tot mutam dupa o banda pe alta cand totul este blocat ca nu rezolvam nimic. Trebuie sa constientizam faptul ca de la o masina parcata neregulamentar pe care toti sunt nevoiti sa o ocoleasca se ajunge la aglomeratie, nervi in plus si propagarea unor cozi. Nu mai fiti asa comozi si mergeti 2-3 pasi pe jos de unde ati lasat masina pana unde aveti treaba. Orasul nu ne ofera solutii de deplasare alternative viabile, civilizate si punctuale insa exista posibilitatea sa mai mergem si pe jos pe distantele scurte sau daca nu sunt ore de varf sa folosim mijloace de transport in comun – incercati asta – va veti simti mai bine! Incercati sa intelegeti regulile de circulatie si sa le respectati – toti vom avea de castigat daca nu se vor mai bloca intersectiile si daca ocolirea centrului imaginar se va face prin stanga fara sa ne incomodam unii pe altii. Daca semnalizezi NU inseamna ca ai prioritate si ca cel care vine din spate trebuie sa franeze si sa te lase sa te bagi – am tinut sa mentionez acest lucru deoarece vad foarte multi soferi deranjati de faptul ca asta nu se intampla.

Incercati sa vorbiti frumos, sa comunicati cu diplomatie si sa fiti politicosi o sa ramaneti uimiti cum anumite situatii conflictuale se pot aplana si nu va veti mai incarca cu furie. Ganditi-va si la cel de langa voi – fiecare avem probleme si zile mai grele, la toate astea se adauga stresul generat de trafic – daca ne enervam si refulam la volan mai e un pas pana la tragedii. Cel mai important – domnilor politisti dati carnete cui merita! Soferia nu este pentru oricine! Fiti neingaduitori cu cei care folosesc dispozitivele mobile la volan sau conduc sub influenta bauturilor alcoolice sau a drogurilor.

Mai citeste o carte, mai rasfoieste o „Dilema Veche”, mai documenteaza-te cu literatura de specialitate in domeniul tau de activitate, fii la zi si fa-ti datoria cu simt de raspundere la locul de munca. Numai asa vom evolua si va fi bine pentru toti, insa lucrurile astea nu se fac peste noapte iar daca nu suntem din ce in ce mai multi care sa dam exemple bune, vom merge exact invers si vom lua exemplele proaste.

La multi ani Romania!

Intretinerea gardurilor metalice

Gardurile metalice simple, din fier forjat sau cu forme speciale debitate cu plasma sau jet de apa sunt realizate cu scopuri strict practice sau cu o orientare catre design si forme complexe. Oricare dintre variante implica sudura si tratamente contra coroziunii.

Chiar daca gardul este nou construit sau se doreste o revopsire a unuia mai vechi, sfatul nostru este sa aplicati solutia de protectie convertoare de rugina Kelfer+ si ulterior uscarii sa aplicati vopseaua decorativa sau un sistem grund/vopsea.

Va propunem si un articol despre intretinerea gardurilor si un site cu multe sfaturi si informatii interesante:
https://www.misiuneacasa.ro/intretinerea-gardului-din-metal-sau-lemn

Cum sa alimentezi masina-ghid pentru gagici

Cu toate stim deja ca pentru unele dintre noi alimentatul masinii cu combustibil poate fi o provocare.

Daca ai fost vreodata pusa in situatia de a-ti alimenta masina, si ajungand la pompa, si uitandu-te in jur nu a venit nici un print pe cal alb sa te salveze (sau macar in uniforma de servici) si sa te intrebe cu zambetul pe buze “de cat sa fie domnita? Motorina sau benzina?” a trebuit sa preiei fraiele situatie, sa iti iei inima in dinti si sa te descurci singura.

Asadar, eu sunt una dintre aceste femei, care dupa 15 ani de sofat (si nu vorbim de sute de mii de kilometrii) am fost pusa in aceasta situatie de curand. Pana acum intotdeauna am fost norocoasa, fie sa am alaturi in dreapta un prince charming, fie sa gasesc salvatorul binevoitor in uniforma de servici care sa faca treaba murdara pentru mine. Ei, de aceasta data, cu ocazia minunatelor sarbatori, cand cu totii stim ca nu exista loc unde romanul sa nu se inghesuie, am ajuns la pompa, unde binenteles, inghesuiala despre care vorbeam era prezenta. Toata lumea agitata, claxoane, nervi si motoare turate spre amenintarea celui din fata sa se grabeasca, am ajuns si eu in fata pompei, m-am dat galant jos din masina, m-am uitat stanga – dreapta, nici macar in zare nu se intrevedea printul meu pe cal alb…neavand ce face, si cu presiunea din partea celor patru masini care asteptau in spatele meu, m-am vazut nevoita sa ma apropii de pompa si sa alimentez masina cu combustibil.

Ce trebuie sa stiti inainte de a alimenta:

  1. Binenteles, cel mai esential lucru, ce tip de combustibil utilizeaza masina din dotare. Nu ne dorim nici una dintre noi sa incurcam tipul de combustibil, pe cuvant de onoare atrage dupa sine probleme mult mai complicate si de neimaginat;
  2. Pe ce parte a masinii este capacul rezervorului. Zic asta pentru ca exista riscul sa opriti masina mult prea departe de pompa, capacul rezervorului sa fie pe partea opusa a masinii, si sa nu ajunga furtunul de la pompa pana la acesta, rezultatul-imposibilitatea de a alimenta; la unele masini in interiorul indicatorului de combustibil avem o mica sageata care ne indica pe care parte este busonul de combustibil.
  3. Dupa ce am reperat partea masinii pe care se afla capacul rezervorului, il deschidem, fie cu cheia, fie prin rotirea busonului in directia indicata de desenul de pe acesta. Aveti grija unde il lasati daca acesta nu este prins de gura de acces a rezervorului, va trebui sa il folosim pentru a inchide dupa ce alimentam. Majoritatea masinilor au un carlig sau un locas in care busonul poate fi plasat in siguranta.
  4. Daca cunoastem aceste detalii foarte importante nu ne ramane decat sa ridicam frumos acel pistol de temut din pompa, sa il ducem spre gura de acces a rezervorului, il introducem in gaura  si apasam pe tragaci;

Daca am reusit sa facem asta, trebuie sa stim cat alimentam, daca vrem un rezervor plin, e simplu, tinem apasat pe tragaci, si actionam siguranta care il blocheaza (trebuie sa stiti ca nu toate benzinariile au acest sistem sau la unele nu functioneaza ), cand rezervorul este plin, siguranta sare oprind pistolul din alimentare. Daca aceasta siguranta nu exista, vom tine apasat pana, din nou, tragaciul pistolului va sari si ne va impiedica sa mai alimentam. Va veti intreba, de unde stim cand sare, credeti-ma, veti simti.

Daca nu dorim sa facem plinul, eh, ne trebuie atentie distributiva, in timp ce cu mana tinem apasat pe tragaci, va trebui sa fim atente sa nu il miscam sau sa il scoatem din rezervor si sa ne murdarim pantofii cu combustibil, si in acelasi timp sa ne uitam la display-ul pompei, care, in partea de sus va afisa suma de plata, iar dedesubt, cantitatea de combustibil. Este decizia fiecaruia, in functie de necesitate (cantitate sau suma) unde se uita. Pistolul are viteza de alimentare reglabila, cu cat este apasat mai mult cu atat mai mare este debitul de combustibil refulat. Hm, stiti ce inseamna refulat nu?

Cea mai grea parte a alimentarii a luat sfarsit. Nu uitati sa inchideti busonul rezervorului.

Acum, cu toata satisfactia si zambetul pe buze, ne uitam la numarul pompei la care am alimentat, scrisa fie pe pompa, fie pe stalpul de langa pompa si destul de mare scris 😊 si ne indreptam cu incredere spre casa de marcat, nu uitati sa luati si portofelul din dotare.

La casa spunem pompa la care am alimentat, iar daca va trebui sa si decontati bonul de combustibil (si aici nu ma refer la decontarea de catre sot/iubit) va trebui sa furnizam casierului codul fiscal al companiei care va va deconta combustibilul.

Nu mai ramane decat sa platiti si sa plecati din pompa cu o reusita care va va aduce increderea ca noi femeile stim sa ne descurcam in orice situatie cu sau fara printul pe cal alb.